Microsoft volhardt met Surface 3
Microsofts derde generatie tablet markeert de eerste grote verbetering van die Surface-apparaten. En dat zal niet de laatste zijn. Ondanks tegenvallende verkopen en forse verliezen volhardt Microsoft. Want de inzet is groot.
De Surface Pro 3 wordt door Microsoft gepositioneerd als niet slechts een iPad-concurrent maar een ware laptopvervanger. Daarmee mikt de maker openlijk op de MacBook Air en impliciet ook op Ultrabooks. Die luxe laptops van Microsofts pc-partners krijgen dus deels concurrentie van de Windows-maker. Omdat die strategisch gezien wel moet. De strijd om de client verschuift namelijk naar smartphones en tablets, waar Microsoft nagenoeg geen rol speelt.
Begin van dominoketen
De eerdere verschuiving van desktops naar laptops is door Microsoft moeiteloos genomen. Windows bleef heer en meester op het client device. Heel anders is dat nu, met de overgang naar mobiel. De client lijkt slechts een instappunt voor diverse software en services, waar Microsoft zich tegenwoordig ook sterk op richt. Maar de koppeling tussen client, besturingssysteem, software en clouds is steeds hechter. Het kiezen van een device en daarop dan de apps en diensten van een andere leverancier vereist een bewuste keuze. Zoals ooit het installeren van een alternatieve browser op het van IE voorziene Windows. Microsoft weet hoe het Netscape is vergaan.
Tegelijkertijd weet Microsoft ook wat volharden is met hardware. Kijk naar de Xbox-gameconsole waar ook jarenlang fors verlies op werd geleden. Zo schrijft Microsoft in totaal 1,2 miljard dollar af op zijn Surface-tablets. De verwachting is niet dat Microsoft hierdoor opgeeft. Ten eerste kan het kapitaalkrachtige bedrijf zich grote investeringen veroorloven, zoals de overname van Nokia.
Verdediging van het imperium
Ten tweede is de inzet groot, groter dan voorheen. Waar het Xbox-avontuur een uitbreiding van het pc-imperium was om ook de woonkamer te bereiken, daar is het Surface-offensief eigenlijk een beschermingscampagne van dat keizerrijk. De pc-markt heeft het moeilijk, door de stormachtige opkomst van tablets en smartphones. Microsoft moet daarin mee. Anders dreigt wellicht het lot van de workstationfabrikanten van weleer.