2min Personeel

Technische bedrijven missen aansluiting met mbo’ers

Technische bedrijven missen aansluiting met mbo’ers

Ondanks de honderden miljoenen die organisaties investeren om technische beroepen en aanverwante werkgevers populairder te maken hebben mbo’ers er nauwelijks interesse in.

De populairste werkgever onder mbo-studenten is de Politie, gevolgd door Defensie. Ook IKEA, BAM, Coolblue, Schiphol, Microsoft, en Dura Vermeer scoren goed bij deze doelgroep. Dit terwijl hbo- en wo-studenten andere interesses hebben. Ook zij vinden Politie en Defensie aantrekkelijk, maar dat geldt ook voor Jumbo, Het Rijk, Google, Bol, GGZ, Bureau Jeugdzorg en TUI.

Dit blijkt uit het Nationaal Campus Recruitment Onderzoek van Werf&. Er zijn andere opvallende werkgevers die net buiten de top-17 vallen, maar die het wel goed doen onder mbo-studenten. Dit zijn Apple, Bever, MTV en Securitas. Net als Van der Valk, Zara, Ferrari, Artsen zonder Grenzen, Dille & Kamille en Nike. Ook regionale en academische ziekenhuizen worden door de mbo-doelgroep vaak genoemd.

Mbo’ers zeer gewild

“In de vorige eeuw was voor recruitment alleen de campus van universiteiten interessant. Vandaag is het gevecht om praktisch opgeleiden op de arbeidsmarkt minstens zo intensief als voor hoog opgeleide studenten en starters.” Dit zegt Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group. Werkgevers ontdekken volgens hem steeds meer het belang van de mbo- en roc-campussen in het aantrekken van het juiste talent. Als een werkgever talent niet weet te bereiken op de mbo-campus, wordt de doelgroep volgens Waasdorp na afstuderen steeds ongrijpbaarder en onbereikbaarder. “De mbo- en roc-campus is snel de belangrijkste talentpool van Nederland aan het worden en werkgevers zouden daar veel meer werk van moeten maken.”

Blue collar niet populair

Opvallend is dat vooral de grotere bouwbedrijven, consumenten-, retail- en horecamerken de voorkeur genieten van de mbo-studenten. Dit terwijl banken, consultancy, ministeries, en meer de business-to-business werkgevers ontbreken. Er is, ook door de energietransitie, in de maatschappij juist behoefte aan blue collar workers. Die komen echter nauwelijks terug in de voorkeur van de doelgroep. 

BAM en Dura Vermeer zijn daarin een positieve uitzondering. Zij maakten de laatste jaren echt werk van hun employer branding. En zijn het bewijs dat het echt mogelijk is om de harten van mbo-studenten te veroveren.