Bedrijven die hun werknemers de mogelijkheid bieden om flexibel te werken, presteren beter op de aandelenmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Melbourne, waar assistent-professor Gabriele Lattanzio aantoonde dat ondernemingen die hoog scoren op flexibiliteit in werkopties, zoals thuiswerken, hogere aandelenkoersen hebben.
In zijn studie ontdekte Lattanzio dat bedrijven met sterke werk-flexibiliteit betere langetermijnresultaten boeken op de aandelenmarkt. “Dit onderzoek toont voor het eerst aan dat de afhankelijkheid van alternatieve werkregelingen een direct verband heeft met superieure rendementen, zelfs wanneer andere risicofactoren in overweging worden genomen”, aldus Lattanzio.
Thuiswerkopties
Lattanzio analyseerde de aandelenkoersen van bedrijven die opgenomen zijn in de jaarlijkse lijst ‘100 Beste Bedrijven voor Thuiswerkbanen’, samengesteld door FlexJobs en gepubliceerd door Forbes. Bedrijven die op deze lijst verschenen, bleken over het algemeen een waardestijging in de markt te zien. Lattanzio: “De portefeuilles van bedrijven die flexibel werken omarmen, vertonen een significante overprestatie die standhoudt in diverse marktomstandigheden.”
Volgens Lattanzio leidt de afhankelijkheid van flexibele werkregelingen niet alleen tot hogere tevredenheid onder werknemers, maar verhoogt het ook de productiviteit en operationele flexibiliteit. Hoewel deze voordelen moeilijk meetbaar zijn, hebben zij volgens hem wel degelijk een positief effect op de aandelenkoers, mits het thuiswerkbeleid op langere termijn zichtbaar bijdraagt aan bedrijfsresultaten.
Financiële voordelen
Dit onderzoek werpt een nieuw licht op de discussie rondom terug-naar-kantoor (RTO) beleid. Terwijl CEO’s zoals Matt Garman van AWS en Andy Jassy van Amazon hun medewerkers hebben aangemoedigd om volledig terug te keren naar kantoor, toont dit onderzoek juist de financiële voordelen van flexibele werkregelingen aan. Andere bedrijven, zoals Dell, introduceerden onlangs ook strikte RTO-beleidsmaatregelen, wat leidde tot een flinke tegenreactie van medewerkers. Daartegenover staat Spotify, dat vertrouwen heeft in de productiviteit van zijn medewerkers bij thuiswerken. De HR-leiding van Spotify ziet af van een RTO-beleid en pleit voor het behandelen van medewerkers als volwassen individuen in plaats van hen te beperken in hun werkplekkeuze.