Social media zoals WhatsApp, Instagram, Facebook en TikTok zijn niet meer weg te denken van onze telefoons, maar dit kan ook tot zorgen leiden over afleiding en privacy. Uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster blijkt dat vier op de tien Nederlanders overweegt om een of meer social media-apps te verwijderen. Snapchat staat het vaakst op de lijst om verbannen te worden.
Social media-apps
Slimster voerde dit onderzoek uit in samenwerking met Panel Inzicht onder duizend Nederlanders. Hieruit bleek dat WhatsApp de meestgebruikte app is, gevolgd door Facebook en YouTube. Toch zijn Snapchat en Instagram de apps die het vaakst in overweging worden genomen om verwijderd te worden.
Voorkeuren mannen en vrouwen
De voorkeuren verschillen aanzienlijk tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn vaker uitgekeken op social media-apps, vooral op platformen zoals Instagram, Snapchat en TikTok die gericht zijn op het kijken van foto’s en video’s. Vrouwen zijn daarentegen eerder geneigd om Facebook van hun telefoon te verwijderen. Ook opvallend: één op de tien mannen denkt erover om WhatsApp te verwijderen, wat vijf keer zoveel is als bij vrouwen.
Ouderen
Ook de leeftijdsgroepen laten verschillen zien. Jongeren (18-30 jaar) zijn vaker geneigd om Facebook te verwijderen, terwijl dertigers deze app ook steeds vaker laten voor wat het is. Ouderen, vooral 70-plussers, zien minder nut in LinkedIn; mogelijk doordat zij al met pensioen zijn en minder waarde hechten aan hun zakelijke netwerk.
Tijdverslinders
Volgens Pascal van de Beek van Slimster laat het onderzoek zien dat veel Nederlanders zich bewuster worden van de impact van social media op hun leven. “De druk om altijd online te zijn en eindeloos te scrollen, begint zijn tol te eisen. Mensen willen meer rust en privacy en zijn kritischer op hun appgebruik.” Uit het Social Media Onderzoek 2024 van Newcom blijkt dat Nederlanders gemiddeld twee uur per dag op social media zitten, en voor jongeren zelfs bijna drie uur. Streamingdiensten zoals Netflix en Videoland zijn nog grotere tijdverslinders; gemiddeld kijken we dagelijks twee uur en een kwartier naar films en series.