Marketeers in Nederland en België lopen voorop op hun Europese concullega’s in het gebruik van data en AI. Dat blijkt uit het rapport ‘The Intersection of Marketing van HubSpot en LinkedIn.
Het onderzoek vond plaats onder ruim 2.300 marketeers in heel Europa. Maar liefst 96% van Belgische en Nederlandse marketeers meldt dat hun teams actief AI-oplossingen verkennen of gebruiken. Met 80% lopen marketeers in deze landen voorop in datagedreven besluitvorming, waarbij ze vertrouwen op data-analyse om de meeste, zo niet alle, van hun marketingbeslissingen te ondersteunen.
Marketingteams in de Benelux hebben het afgelopen jaar een significante stijging in marketing-ROI gezien. 77% rapporteerde positieve resultaten. Van alle landen zijn marketingleiders in onze regio het meest positief over AI-adoptie. 86% van de respondenten geeft aan dat hun managers positief zijn over de integratie van AI in marketingoperaties.
AI heeft positieve invloed op klantbeleving
Vooral klantbeleving heeft de prioriteit. Daarbij meldt 82% dat AI-oplossingen daar een positieve invloed op hadden. Verder had slechts 3% van de Nederlandse en Belgische respondenten weinig tot geen datatoegang tussen teams. Dat betekent dat 97% enige mate van data-integratie had. Het is dan ook geen verrassing dat zij hierin voorlopen op het gemiddelde (80%) in Europa en met meer vertrouwen datagedreven marketingbeslissingen te maken.
De grootste uitdaging voor zowel Belgische en Nederlandse marketeers in de adoptie van AI is een gebrek aan talent of expertise. 43% van de respondenten ziet dit als een belangrijk obstakel voor verdere groei. Hoewel het niet de meest dringende zorg is, meldde 6% van de Nederlandse en Belgische marketeers moeite te hebben met de implementatie van data-analyse in hun besluitvormingsproces. Ze zien dus de waarde van data, maar hebben moeite om deze effectief te vertalen naar bruikbare inzichten.
“De Benelux loopt voorop op het gebied van AI en datagedreven marketing,” zegt Julia Pilkes, Senior Marketing Director EMEA bij HubSpot. “De sterke focus op datakwaliteit, integratie en strategische AI-implementatie legt de lat hoog voor hun collega’s in andere Europese landen. Nu is het tijd om die voorsprong te verzilveren en AI- en datagebruik verder te integreren in de commerciële strategie van hun organisatie.”
Tip:
- Van ‘betekenisloze’ pdf’s naar data waar je wat mee kunt