Nijmegen maakt Digital Health kaart

radartjes met zorgicoontjes digitale innovaites digitale triage uitwisselingsprojecten EPD

Deze week start de interactieve  Digital Health kaart. Het initiatief moet ontwikkelaars en eindgebruikers in de fysieke en digitale zorg in Nijmegen dichter bij elkaar brengen. Het is een initiatief van The Economic Board en het Radboudumc.

Op de kaart staan Digital Health partners uit de hele regio Arnhem en Nijmegen. De kaart wordt continu bijgewerkt. Bedrijven of instellingen die  er ook op willen kunnen zich altijd aanmelden.

De kaart is een voortzetting de interactieve kaart Lifeport. Dit was al een digitale plattegrond met interessante bedrijven en organisaties in Health, Hightech, Energy, Food en Duurzaamheid.

Stroomversnelling

Het initiatief kwam in een stroomversnelling door de coronapandemie. Toen bleek dat bedrijven en instellingen op dit gebied elkaar ondanks de Lifeport-kaart elkaar niet optimaal konden vinden. De Digital Health kaart moet zorgen voor nog betere verbindingen tussen fysieke instellingen en digitale initiatieven.

Nijmegen staat bekend om haar grote zorgsector. Maar liefst een kwart van de werkende bevolking heeft een baan in de zorg of een sector die er direct mee samenhangt. Naast bijvoorbeeld het Radboudumc, de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het ROC Nijmegen. zijn er in de stad en de regio in Digital Health meer dan 50 bedrijven actief.

“De regio Nijmegen biedt ideale kansen om Digital Health producten en diensten te ontwikkelen.” Dat stelt Tom van de Belt, onderzoeker bij het Radboudumc en speerpunttrekker Digital Health. “Je moet ze goed verankeren in de praktijk en vervolgens ook op te schalen. Dat verbetert de patiëntenzorg en maakt tegelijkertijd ook economische groei mogelijk. Zeker op de gebieden zorg op afstand, zelf-monitoring, wellness en educatie, en vroege detectie met kunstmatige intelligentie, is in deze regio al veel kennis en ervaring aanwezig.”

Van de Belt bracht de regionale situatie in kaart. Het bleek dat stakeholders elkaar nog niet altijd even gemakkelijk weten te vinden. Bedrijven die hun product willen uittesten en valideren in een zorginstelling, zorgverleners of onderzoekers die een partner zoeken om hun idee mee uit te werken, bedrijven die werknemers of studenten met specifieke digital health kennis willen binnenhalen; op die onderdelen kan de samenwerking nog beter. Daarnaast concludeerde van de Belt dat het opschalen bij Digital Health innovaties lastig is. “Een subsidie binnenhalen voor het uitwerken van het idee of het doen van een pilot lukt vaak wel, maar structurele financiering vinden is veel moeilijker”.

Samenwerking stimuleren

John van Sambeek, Civic Entrepreneur voor Health, Hightech & Food bij The Economic Board: “ In deze rol jaag ik programma’s aan. Ik probeer daarbij de juiste verbindingen te leggen tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden om zo de economische structuur en de innovatiekracht van de regio te versterken. Dan moet je weten welke partijen in de regio zijn gehuisvest en wat zij precies doen. Alleen op die manier kun je inschatten wat hun toegevoerde waarde kan zijn binnen de Health innovatieketen van producten en diensten. De Digital Health kaart van de regio is één van de instrumenten die de partijen verder op weg kan helpen. Naast informatie over wat alle opgenomen partners te bieden hebben, kunnen ze op de interactieve kaart ook aangeven met welke behoeften of vraagstukken ze zitten. We hopen dat partijen elkaar zo sneller gaan vinden, en op die manier de onderlinge samenwerking binnen en buiten de sector nog verder wordt verbeterd.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...