Onderwijsprofessionals: digitaal lesgeven loont

Kinderhand tikt op touchscreen online lesgeven

Zeker 43 procent van de onderwijsprofessionals vindt dat digitaal lesgeven een positieve invloed heeft op de prestaties van leerlingen. Verder wil ruim de helft in de toekomst graag vaker digitaal blijven lesgeven. Dit blijkt uit onderzoek.

Volgens bijna de helft van de Nederlandse onderwijsprofessionals heeft de overstap naar digitale lessen een positief effect op de prestaties van hun leerlingen.Mede hierdoor wil maar liefst 53 procent van de ondervraagden in de toekomst graag vaker digitaal les (blijven) geven.

Overstap

Door het coronavirus moest de hele onderwijssector onverwacht snel de overstap maken naar volledig digitale lessen. Een meerderheid van de onderwijsprofessionals van zestig jaar en ouder vindt dat dit een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen (54 procent).

Opvallend genoeg zijn hun jongere collega’s tot dertig jaar hier het minst van overtuigd. Onder hen bedraagt dit percentage slechts 35 procent. Hoewel de bijzondere omstandigheden veel onderwijsinstellingen geen andere keus liet dan digitaal les te gaan geven, verliep deze overstap volgens 66 procent van de respondenten soepeler dan verwacht.

Vooral de onderwijsprofessionals in het noorden van Nederland viel de overgang naar digitaal lesgeven mee (72 procent). Van alle ondervraagde onderwijsprofessionals is maar liefst 87 procent tevreden over de manier waarop hun onderwijsinstelling de transitie naar volledig digitale lessen maakte. Ruim de helft van de onderwijsprofessionals geeft aan dat hun visie hierop in de afgelopen maanden voorgoed is veranderd.

Toekomst

Uit het onderzoek blijkt dat de overstap naar digitaal lesgeven waarschijnlijk geen tijdelijke verandering is. Zo verwacht maar liefst 85 procent dat digitaal leren een grote(re) rol gaat spelen in het onderwijs van de toekomst. Daarbij is het van belang dat digitaal lesgeven van positieve invloed blijft op de resultaten van leerlingen.

De onderwijsprofessionals noemen in dit verband de volgende punten van aandacht:

  • bijscholing van docenten in digitaal lesgeven
  • balans tussen fysiek en digitaal lesgeven
  • de mogelijkheid om wijzigingen aan te kunnen brengen in het curriculum.

Verder staat ook snel wifi en de beschikbaarheid van een goede laptop voor zowel leerlingen als leraren op het wensenlijstje. Net als vinden van oplossingen voor fraudegevoeligheid bij afnemen van toetsen.

 

Gerelateerde berichten...