Recordbestedingen bij Europese webwinkels

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

Recordbestedingen zijn er bij Europese webwinkels. Nederlandse consumenten gaven tijdens het tweede kwartaal van 2020 een recordbedrag van 696 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de EU. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het bedrag is 37 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Toen werd er 508 miljoen euro besteed. De verkopen bij Nederlandse webwinkels stegen in het tweede kwartaal vergeleken met een jaar eerder met 55 procent.

Het gaat in dit onderzoek om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven  buiten Nederland. Het stijgingstempo van de omzet van Europese webwinkels is in het tweede kwartaal van 2020 ruim verdubbeld in vergelijking met het eerste kwartaal. Toen steeg de omzet met nog geen 16 procent. In het eerste kwartaal besteedden Nederlandse consumenten nog 471 miljoen euro bij Europese webwinkels.

Groei omzet Nederlandse webwinkels nooit zo hoog

De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het tweede kwartaal van dit jaar 55 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Dat is de hoogste groei ooit.

Bij de Nederlandse internetverkopers geldt een onderscheid tussen pure webwinkels en zogeheten multichannelers. Dit zijn bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het tweede kwartaal 45 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode 68 procent hoger. De lockdown van maart is daar volgens het CBS debet aan.

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet (winkel-, internet- en marktomzet) van de detailhandel in Nederland was in het tweede kwartaal van dit jaar 6,1 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2019.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...