Sanquin stroomlijnt donatieproces met app MijnOproep

apps op telefoon MijnOproep

Bloedbank Sanquin werkt sinds kort met de app MijnOproep. De app biedt een online portal voor 200.000 donoren en 500 medewerkers. Sanquin verzorgt de bloedvoorziening voor de Nederlandse gezondheidszorg.

De twee online portals voor donoren en medewerkers bieden waardevolle inzichten in de behoeften van donoren en de mogelijkheid om vooruit te plannen. Koppeling met donorgegevens zorgt ook voor betere beheersing van de supply chain.

Door gebruik ervan wordt het makkelijker voor donoren om afspraken te plannen. Medewerkers van de bloedbank krijgen zo waardevolle inzichten in de behoeften van de bloeddonoren, de drukte op de locaties en wanneer welke bloedgroepen worden ingezameld. Door deze transparantie en voorspelbaarheid kan Sanquin beter inspelen op de levering en vraag naar zijn producten.

Veertig locaties

De afname van bloed gebeurt op veertig vaste locaties en in vier mobiele units van Sanquin die 120 locaties door het land aandoen. Afhankelijk van de vraag krijgen donoren twee weken van tevoren een brief om te doneren. Gedurende twee weken hierna konden donoren op ieder moment binnenlopen bij een locatie.

Dit proces herhaalde zich drie tot vijf keer per jaar. Om dit gebruiksvriendelijker en eenvoudiger te maken voor de donoren en meer voorspelbaarheid en transparantie te creëren voor het verwachte aanbod, besloot Sanquin het proces te digitaliseren. Dankzij de nieuwe online portal MijnOproep krijgt de bloeddonor nu automatisch via de mail een magiclink waarmee de donor direct kan inloggen om een afspraak te maken. De donor krijgt realtime de beschikbaarheid van alle Sanquin-locaties en de agenda per locatie. Daarnaast is het met de portal veel makkelijker om op een andere locatie te doneren dan waar mensen doorgaans komen.

Betere beheersing supply chain

Als de afspraak is gemaakt, beschikt Sanquin direct over alle benodigde informatie over de donor zoals bloedgroep en donatiehistorie. Daarnaast hebben medewerkers via een eigen portal toegang tot waardevolle inzichten over de behoeften van de bloeddonoren, de drukte op de locaties en wanneer welke bloedgroepen worden ingezameld. Dit helpt de bloedbank enorm bij het optimaliseren van de planningen en beheersen van de supply chain.

Hierdoor bleek dat tweederde van de donoren in staat was om binnen 12 weken na de introductie een afspraak te maken via de nieuwe online omgeving. Een volgende stap voor Sanquin is om een nieuwe oplossing te bouwen specifiek voor bloedplasma-donaties waar andere regels en voorwaarden voor gelden dan voor bloed. Hiervoor werkt Sanquin nog met een verouderd systeem.

Een belangrijke uitdaging van het project was het ontsluiten van de data die in lastig te integreren platformen zat, maar wel relevant zijn voor de donor. Hiervoor kwam een speciale tussenlaag tot stand met het Microsoft Azure-platform. Sanquin weet zo zeker dat de benodigde data voor de applicatie beschikbaar en veilig is.

Donatiecheck

Sanquin voegde ook de ‘Donatiecheck’ toe aan de portal. Er zijn allerlei redenen waarom je geen bloed mag doneren zoals ziekte of een verre reis van een donor kort voor de geplande bloeddonatie. Voordat donoren online een afspraak kunnen maken, moeten ze nu eerst een vragenlijst doorlopen. Ter plaatse alsnog een weigering krijgen hoort daardoor vrijwel tot het verleden.

Uiteindelijk is het de bedoeling om de portals voor donoren voor bloed en bloedplasma samen te voegen en te transformeren van een browserversie naar een progressive web app.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...