Thuiswerken maakt ondernemingen kwetsbaarder

werkplek

Door de coronacrisis lopen ondernemingen meer risico’s in de informatiebeveiliging. Het gaat om het lekken van data door medewerkers die thuiswerken. Dit stelde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een oproep.

De Autoriteit roept ondernemingen op extra alert te zijn op de risico’s en identificeerde zes risico’s  die om extra aandacht vragen. Het risico op datalekken als gevolg van thuiswerken is punt 1. Vanwege de coronacrisis werken veel medewerkers thuis. “Dit kan deze ondernemingen extra kwetsbaar maken voor informatiebeveiligingsrisico’s verbonden aan thuiswerken, zoals het lekken van gevoelige informatie door het gebruik van onveilige apparatuur of communicatiekanalen”, aldus de toezichthouder. Bedrijven moeten daarom hun medewerkers goed informeren over goed gebruik van beveiligde thuiswerkfaciliteiten zoals vpn’s. Werkgevers moeten zeker ook voorkomen dat medewerkers niet-beveiligde (privé-)alternatieven gebruiken.

Veilige werkplek
De AFM stelt dat het risico op datalekken ook toeneemt wanneer thuis documenten met vertrouwelijke informatie worden geprint. Medewerkers moeten volgens een protocol werken, maar ook de werkplek kan hieraan bijdragen. Een extra veilige werkplek – zoals een (ThinClient-)laptop of een ThinClient wanneer een thuiswerkplek permanent is – kan het correcte gebruik ondersteunen en een veilige verbinding naar een werkomgeving garanderen.
Naast de beveiligingsoplossingen op softwaregebied of vpn’s moet ook naar de hardware gekeken worden. Wat is volgens het bedrijfsprotocol wel toegestaan en wat niet? Het uitgangspunt moet zijn dat de situatie thuis of onderweg net zo goed is geregeld als het binnen het bedrijf is gedaan.

Snelle keuzes
De werkplek op de zaak, thuis of onderweg kan op vele manieren veilig worden gemaakt. Nog te vaak leidt beperkte kennis van de mogelijkheden of onzorgvuldig onderzoek tot (te snelle) keuzes, die niet voldoen aan security of beheerbaarheid van de (thuis)werkplek. Bovendien zijn ze veelal (te) duur in aanschaf of onderhoud. Omdat we steeds meer in de cloud werken, hebben we devices nodig die deze functionaliteit bieden en ook nog eens eenvoudig in beheer en gebruik zijn. Aangezien veel applicaties toch op de cloud-server draaien hoeven deze devices niet altijd zware configuraties te zijn.

De laatste tijd wordt er steeds vaker een beroep gedaan op onze expertise als ThinClientSpecialist. Gezamenlijk met de klant ontwikkelen wij een zo’n optimaal mogelijke (thuis)werkplek. Dit levert geregeld verrassende oplossingen op die rekening houden met bovengenoemde punten. Uitgangspunt in iedere samenwerking is dat de geoptimaliseerde zakelijke oplossing veilig en goed vanaf iedere werkplek gebruikt en beheerd kan worden.

Gerelateerde berichten...