Thuiswerkers besteden €400 miljoen aan kantoorproducten

Covid corona testen Long Covid Toolkit

Zeker 44% van de thuiswerkers kocht tijdens de coronacrisis computers en kantoorproducten voor de thuiswerkplek. De helft van alle thuiswerkers (48%) kreeg geen bijdrage van de werkgever.

Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor. Het gaat om 400 miljoen euro aan kantoorproducten. Gemiddeld gaven mensen 359 euro hieraan uit. Dit is bijna €400 miljoen aan kantoorproducten voor heel Nederland. Het merendeel bestaat uit computeraccessoires en meubilair. Een kwart van de thuiswerkers (25%) heeft de werkplek geoptimaliseerd zonder iets te kopen.

Computerschermen

De voornaamste kantoorproducten die men kocht zijn computerschermen (30%) en bureaustoelen (30%). Een kwart van de thuiswerkers kocht een nieuw bureau (25%). Een bijna even groot deel kocht laptops (12%) en laptopstandaarden (12%). Printers zijn met 5% een stuk minder populair. Opvallend is dat 4% speciaal voor het thuiskantoor een koffiezetapparaat bestelde.

Bureaus (49%) kocht men voornamelijk in fysieke winkels. Bureaustoelen (39%) laptopstandaarden (64%) als computerschermen (49%)  kochten de thuiswerkers vooral online.

Intussen blijkt uit onderzoek van TNO dat bijna een kwart van de thuiswerkers ook na de coroncrisis thuis wil blijven werken. Bijna 1 op de 4 werknemers geeft aan ook na de COVID-19 pandemie grotendeels vanuit huis te willen werken. Zeker 14% van de werknemers die nog niet (volledig) thuis werkt geeft aan dat dat wel meer zou kunnen.

Van de werknemers die niet volledig thuiswerken kan bijna 1 op de 7 meer thuiswerken. Eind 2020 werkte 48% van de werknemers thuis. Daarvan werkte 35% volledig thuis en 14% combineerde thuiswerken met werken op locatie. In de zomer van 2020 werkte 45% van de werknemers thuis (29% volledig en 16% in combinatie met werken op locatie).

Lees ook:

Gerelateerde berichten...