De strategische reikwijdte van storage

De storagemarkt surft mee in het kielzog van de explosieve wereldwijde groei van data. Per slot van rekening moeten al die data ergens worden opgeslagen. Enkele leveranciers van storageoplossingen zijn al lang niet meer de stereotype ‘dozenschuivers’ van weleer. Over de transitie naar adviseur en dienstverlener spreken we met Peter van der Torn van i³ groep.

i³ groep levert al ruim twintig jaar storageoplossingen. Solution Consultant Peter van der Torn draagt daar de laatste zeven jaar actief aan bij. In samenwerking met sales ondersteunt hij organisaties op inhoudelijk gebied. “Dat gaat niet meer alleen over bitjes en bitejes”, vertelt hij. “Naast het verkopen en implementeren van storageoplossingen adviseren we nu steeds vaker over architectuur of totale omgevingen.”

De vraag van de markt

Zeven jaar geleden lag de focus van i3 groep grotendeels op het verkopen en implementeren van storageoplossingen. “Dat was ook de vraag van de markt”, herinnert Van der Torn zich. “Wij gaven weliswaar gedegen advies voor een bepaalde oplossing, op basis van onze specifieke hardware-kennis. Maar het zwaartepunt van onze dienstverlening lag op de uitvoering daarvan. Die vraag is er nog steeds, maar daarnaast is er een groeiende behoefte aan storage in de vorm van een dienst. De klant bemoeit zich veel minder met de nieuwe hardware. Nu spreken we een SLA af of een XLA, waarbij wij ons committeren aan bepaalde afspraken omtrent performance, databeveiliging en tevredenheid. Het gebeuren onder de motorkap laat de klant grotendeels of geheel over aan onze expertise.”

Het budget moet op

Het valt Van der Torn op dat nog opmerkelijk veel Nederlandse bedrijven onbekend zijn met het concept van managed services. Ook de cloud wordt nog met een gezonde dosis argwaan bekeken. “Vooral de wat grotere bedrijven vragen mij nog regelmatig ‘Moeten wij daar ook iets mee?’ Volgens de IDC’s, de Gartners en de Forresters bewegen Europese bedrijven minder snel mee met wat er buiten hun muren gebeurt dan bijvoorbeeld Amerikaanse organisaties. De remmende werking op de digitale transformatie heeft volgens mij deels te maken met de kracht van de hiërarchie binnen organisaties en met de manier waarop wij met budgetten omgaan. De planning, het principe van afschrijven en die merkwaardige overtuiging dat een budget op moet. Budgetten zijn erop ingericht dat een bedrijf iets koopt wat in een bepaald aantal jaren wordt afgeschreven. Pas als iets budgettair ‘end-of-life’ heeft bereikt, komt het in aanmerking voor vervanging. Een achtergebleven systeem gaat pas mee in een transformatie nadat de investering is afgeschreven. Geregeld ervaar ik dat een bedrijf erg graag onze diensten wil afnemen, maar niet weet hoe ze het in hun budget moeten inpassen. Vaak blijkt het erg ingewikkeld om over te stappen naar een afnamemodel, waarbij je in maandelijkse termijnen zonder afschrijving betaalt, in plaats van het geld in één keer uit te geven.”

Volwassenheid

Het blijft lastig om in IT-gerelateerde veranderingstrajecten – lees: alle trajecten – alle stakeholders te betrekken. Vaak realiseren mensen binnen de organisatie zich niet eens dát ze stakeholder zijn. “Bij zoiets ogenschijnlijk basaals als storage kom je al snel terecht bij strategische vraagstukken”, vertelt Van der Torn. “Storage is namelijk onlosmakelijk verbonden met vraagstukken omtrent datacenter/infrastructuur en datamanagement. Voldoet het aan de richtlijnen van een AVG? Is de security in orde? Welke legacysystemen komen in aanmerking voor uitfasering? Het raakt aan heel veel disciplines. De insteek van ons adviestraject hangt enorm af van de volwassenheid van een organisatie. Bij nieuwe klanten maak ik dan ook allereerst een indexering van de maturity. Daarbij maakt het niet zozeer uit in welke fase een organisatie zich bevindt. Mij gaat het erom dat ik weet voor welke volgende stap een organisatie klaar is. Alleen dan kan ik hen voorzien van het beste advies. In dat opzicht praten we dus niet meer alleen over de nieuwe hardware. Zeker wanneer je praat over een andere manier van het afnemen van ICT, ontstijgt dat de ICT zelf. Dit kan zelfs raken aan het businessmodel van een bedrijf.”

Wat en waarom?

Een van de krachten van de i³ groep is dat zij prospects snel hun toegevoegde waarde kunnen tonen. Van der Torn: “Wij kunnen die waarde leveren, maar zij moeten uiteraard bepalen of en hoe zij die in willen zetten. Omdat wij alle kanten van de storagemarkt monitoren, kunnen wij een goed en onafhankelijk beeld schetsen dat aansluit bij de behoefte van een organisatie. Want iedereen heeft het plan om over te gaan naar afnamemodellen. Bij sommigen zijn die plannen concreet en bij anderen is het niet meer dat een klein stipje op de verre horizon. Maar door de ontwikkelingen zoals een Microsoft 365 leren bedrijven dat werken uit de cloud goed werkt. Zelf vind ik het belangrijk dat een organisatie kritisch tegen de ontwikkelingen blijft aankijken. Wat doe je en waarom doe je het? Veel bedrijven hebben het nog niet helder waarom ze zouden veranderen. En als zij die vraag niet stellen, dan stel ik hem wel voor hen. Want pas wanneer je weet waarom je iets doet, kun je bepalen hoe je een en ander gaat inrichten.”

Storage-as-a-Service

Sinds jaren levert i³ groep Storage-as-a-Service. Wat deze dienst van i³ groep bijzonder maakt is dat bedrijven die storage op basis van capaciteit afnemen, inzage hebben in het verbruik maar ook beseffen waar hun storage staat. Draait het in hun eigen datacenter, op een co-locatie of in het Datacenter van i³groep? De locatie blijft onduidelijk wanneer je storage in de publieke cloud afneemt bij AWS, Microsoft of Google.
Onze klanten kiezen voor deze dienstverlening om diverse redenen, veelvoorkomend draait het om de juridische aspecten (Data blijft in Nederland), maar ook om performance, beschikbaarheid of protectie van data. Verder hebben klanten er met de Managed CARE dienstverlening geen omkijken meer naar. Zij worden doormiddel van slimme monitoring en een gedegen CARE-team proactief ondersteund en op vaste momenten geïnformeerd over de afgelopen perioden én wat komen gaat!
Deze Storage dienst is door i³ groep de afgelopen jaren uitgebreid met andere datacentercomponenten, zoals backup, archief, compute en networking. De hoog-beschikbare i³ Cloud is opgebouwd over twee TIER 3 datacenters welke beide zijn opgebouwd uit High-end Storage wat modulair schaalbaar is. De i³ Cloud is een IaaS Platform, met ‘dedicated’ beheer. Specifieke en op maat gemaakte beheersdiensten kunnen separaat worden afgenomen in de vorm van Maximum CARE (volledige beheer) of Custom CARE (gedeeltelijke beheer).

Kunnen en willen

Volgens Van der Torn is de techniek van het implementeren van storage voor de experts van i3 groep niet echt superspannend. “Voor alles zijn meerdere oplossingen beschikbaar die je kunt combineren. Het gesprek over de budgettaire inpassing van het afnamemodel is voor mij veel spannender. Op strategisch niveau help ik de IT-mensen regelmatig om hun verhaal intern duidelijk te maken. Daarbij gaat het niet alleen om kunnen maar vooral om willen. Als er op het C-level niet de wil aanwezig is, houdt mijn adviserende rol op. Is die wil er wel dan is er veel mogelijk.”

Gerelateerde berichten...