De Work Life Shift draait niet om ‘waar’, maar om ‘waarom’ en ‘hoe’

Versneld door de pandemie is de toekomst van werk nu echt aangebroken. Door de toenemende connectiviteit en opkomende technologieën zoals machine learning en robotica is de aard van het werk de afgelopen jaren veranderd. Nieuwe talentmodellen en de ‘gig economy’ zorgen dat de traditionele (loop)baan bijna niet meer bestaat. De tijd is aangebroken om opnieuw te bedenken waarom, waar en hoe werk wordt gedaan – om de energie en eindeloze mogelijkheden van het menselijk potentieel te ontketenen.

In het concept Work Life Shift vertaalt Fujitsu haar visie op dit gebied, waarbij naast de vraag ‘waar gaan we werken’ ook de vragen ‘waarom werken we’ en ‘hoe werken we’ centraal staan. Ronald Bottenberg, Innovation Manager bij Fujitsu: “We zien in de praktijk dat de meeste IT-leveranciers zich alleen richten op de waar-vraag. Gesprekken draaien om werken op locatie, thuiswerken of hybride werken en om PC’s, beeldschermen en bureaus. Dit is natuurlijk een belangrijk facet van de Work Life Shift, want je wilt als werkgever een goede invulling geven aan de werkplek. Maar, bij Fujitsu vinden we dat bij de Work Life Shift ook het hoe en het waarom centraal staan. Hoe ga je met behulp van mobiliteit, connectiviteit, beveiliging en het digitaliseren van werkprocessen bedrijven helpen om hun werknemers efficiënter te laten werken, terwijl je de betrokkenheid en tevredenheid van deze werknemers optimaliseert?”

Waarom doen we het werk?

Vroeger bestonden bedrijven bij de gratie van ‘winst’ en ‘groei’. Vandaag de dag bestaan bedrijven steeds meer bij de gratie van ‘ethische normen’. Ronald Bottenberg: “In de nieuwe wereld van werk wordt met een doelgerichte aanpak structureel en systematisch de ontwikkeling van werknemers gestimuleerd. Consumenten willen dat bedrijven zich verbinden aan hoge ethische normen op het gebied van milieu en maatschappij. Werknemers willen werken voor een werkgever dat een doel nastreeft dat de samenleving positief beïnvloedt. Als bedrijven hun oude draaiboeken over het ‘waarom’ niet overboord gooien, als ze verzuimen om nieuwe bedrijfsmodellen te introduceren waar duurzaamheid, inclusie, diversiteit en veerkracht centraal staan, wordt het überhaupt lastig om mensen te vinden die het werk willen doen.”

Hoe doen we het werk?

Ronald Bottenberg: “Als digitalisering slechts de verhuizing van werkplekapparatuur inhoudt, kies je voor denk- en werkwijzen uit het verleden. Je mist de voordelen van het echte hybride werken, je mist enorme digitaliseringskansen. Digitale transformatie draait niet om business as usual op een efficiëntere manier. Digitale transformatie draait om het opnieuw vormgeven van uw bedrijf op een manier die u in staat stelt om concurrerend te blijven in een snel veranderende wereld. Door na te denken over hoe technologie productinnovatie stimuleert of nieuwe manieren biedt om het beste talent in de markt aan te trekken, kunnen bedrijven de slimste digitale oplossingen selecteren en uitrollen. Hier ligt een belangrijke rol voor technologieën als AI en automation, om repeterend werk te automatiseren zodat werknemers meer tijd hebben voor strategisch werk of creatieve initiatieven.”

Waar doen we het werk?

Het antwoord op deze vraag is kort: anytime en anyhwere. Ronald Bottenberg: “Dankzij COVID-19 is het begrip ‘overal’ kunnen werken redelijk ingeburgerd. Maar, de echte digitaliseringsslag moet nog plaatsvinden. Want je wilt als werknemer ook zelf kunnen bepalen wanneer je je taken uitvoert en wanneer het klaar is. Taakgericht werken dus, waarvan Fujitsu vindt dat dit een structureel onderdeel moet worden van het werkproces.”

Hoe helpt Fujitsu dit werk gedaan te krijgen?

De transitie naar de nieuwe wereld van werk is een slag die veel organisaties nog moeten maken. Ronald Bottenberg: “Het is een transitie die niet eindigt bij het geven van een laptop aan iemand, daar begint het pas. Het is belangrijk dat organisaties een inventarisatie maken van hun ‘waarom’ en ‘hoe’. De kracht van Fujitsu in dit proces is dat wij dit traject faciliteren vanuit zowel de dienstverlening als producten. Samen met onze partners bieden we een totaalpakket om organisaties in elke branche te ondersteunen tijdens deze digitaliseringsreis.”

Klik hier voor meer informatie.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...