IT is vooruitkijken

Bert Stam

Rebranding SoftwareOne ondersteunt de transformatie naar allround partner

SoftwareOne begon ooit als een reseller van IT-licenties, maar profileert zich steeds meer als een wereldwijde allround speler. Daarmee zijn opwindende tijden aangebroken, niet alleen voor het van oorsprong Zwitserse bedrijf zelf, maar ook voor Bert Stam die sinds 1 oktober vorig jaar op de stoel van Federation Lead voor de Benelux zit.

Nee, het is geen functie die doorlopend op LinkedIn voorbijkomt: Federation Lead. Bert Stam licht toe dat het bedrijf voorheen een manager voor zowel Nederland als voor de BeLux kende. ‘Deze twee rollen zijn samengevoegd. Mijn nieuwe job betekent zoveel dat ik de eindverantwoordelijkheid draag voor één federatie, en die heet Benelux.’

Er zijn flink wat veranderingen die SoftwareOne de voorbije vijf jaar doormaakte. Ga maar na. SoftwareOne Holding AG transformeerde van een reseller van licenties tot een aanbieder van software en cloud-oplossingen die organisaties in de circa negentig landen helpt met het ontsluiten van de waarde van technologie. Daarvoor nam het 5.500 nieuwe krachten in dienst, waarmee de omvang wereldwijd verdubbelde naar ruim negenduizend. In Nederland werken nu zo’n driehonderd mensen, in België en Luxemburg bijna vijftig. Het zijn indrukwekkende cijfers in het licht van de storm die over de IT-wereld raast. Maar misschien ligt in die storm ook de noodzaak om te veranderen. ‘Ik denk dat dat voor elk bedrijf geldt’, zegt Stam. ‘Een bedrijf dat over de jaren heen niet met de tijd mee verandert, overleeft het niet. Het is voor ons dus ook een logische ontwikkeling. De IT wereld– waar de markt altijd in beweging is– is tenslotte vooruitkijken.’

Spectaculair

Gevraagd naar een verklaring nuanceert Stam dat de groei zowel organisch als door middel van overnames van veel dienstverleners in clouddoplossingen verliep. Hij noemt een aantal van de acquisities op zoals cloudspecialist Predica (2022; Microsoft Azure), cloudnative Amazon Web Services-consultant HeleCloud (2021), B-lay (2020; een bedrijf gespecialiseerd in software-assetmanagement en licentiebeheerdiensten voor SAP en Oracle) en – ook spectaculair – de wereldwijde it-serviceprovider Comparex (2019). Onvermeld blijft ook niet de samenwerking die vorig jaar is gestart met Amazon Web Services om de cloudmigratie van klanten te kunnen versnellen.

De uitkomst is een uitgebreid aanbod dat uit cloud- en applicatieservices, SAP-services, oplossingen voor de digitale werkplek, security en FinOps bestaat. Ook raakt het portfolio aan software-gerelateerde zakelijke oplossingen zoals it-assetmanagement (ITAM) en diensten voor de inkoop van software en advisory services voor softwareleveranciers. Daarnaast breidde SoftwareOne haar expertise uit in sectoren als de bouw, financiële dienstverlening, overheid, non-profit, gezondheidszorg en educatie. Wat heet, de groei gevolgd door de transitie heeft zelfs een omlijsting gekregen. Zo gaat de nieuwe marktpositionering als aanbieder van end-to-end-oplossingen en managed services (‘Driven to deliver’) gepaard met de introductie van een modern zwart-wit logo waar het woord ‘software’ is verwerkt in het woord ‘One’. Het logo benadrukt dat klanten bij SoftwareOne terecht kunnen voor alles wat ze maar nodig hebben.

Stam: ‘’Voor mij betekent de nieuwe koers dat ik vanuit mijn rol die transitie in de Benelux verder moet faciliteren. En dat houdt weer in dat we anders met klanten moeten engagen, maar ook dat we intern aan de slag zijn om onze eigen mensen hier te trainen en klaar te stomen voor die nieuwe invulling.’ Daarbij wijst hij andermaal op de hele rebranding die net uit de steigers komt. ‘Onze klanten zien dat we nu niet alleen een traditionele adviseur en een reseller van licenties zijn maar zien ook dat we nu veel meer (diensten) leveren dan initieel bekend is. Ook potentiële klanten moeten in ons een organisatie vinden waar de dienstverlening ver reikt.’ Daarbij wijst  Stam er nogmaals op dat het accent op de cloud ligt.

Kameraadschap

Dat SoftwareOne de ambities waar kan maken, daar heeft de nieuwbakken Federation Lead alle vertrouwen in. Want in de vier maanden dat hij in de kantoren in Amsterdam en Brussel rondloopt, proeft hij ijver, warmte, betrokkenheid en collegialiteit. ‘Kameraadschap, zoals ze dat noemen hier noemen. Dat is een wat ouderwets woord, maar het doet recht aan de sfeer.’ Stam koppelt die instelling aan het feit dat zijn bedrijf al heel lang de dienstverlening verzorgt voor heel veel klanten, waarvan ook grote klanten in de Benelux. ‘Als je dat goed doet – en dat doen we – dan kan je ook goed in de breedte groeien. Cross- and upselling, zoals ze dat in goed Nederlands zeggen. Ofwel, nieuwe producten en diensten positioneren. Daar slagen we lokaal in, maar ook internationaal. En dat maakt weer dat we – om nog een mooie Nederlandse uitdrukking te gebruiken – onze share of wallet goed kunnen uitbreiden omdat ons portfolio nu eenmaal breder is geworden.’ Het doel van SoftwareOne doel is om komende jaren de meest solide partij voor software- en cloudoplossingen te worden. Met de plannen en de diensten die ze bieden, is dat een haalbaar streven. De bescheidenheid wordt afgeworpen, het is tijd om volledig voor het voetlicht te treden.

Lees ook:
  • 83% van alle CIO’s moet dit jaar meer met minder doen
  • SoftwareOne lanceert vernieuwde merkidentiteit die zakelijke transformatie weerspiegelt

Gerelateerde berichten...