We moeten heroverwegen hoe we IT consumeren

We moeten heroverwegen hoe we IT consumeren

De manier waarop we producten en diensten consumeren is voorgoed veranderd. De consument heeft zijn keuzevrijheid teruggenomen en door services als Amazon, Netflix en Apple tv kunnen zij zelf bepalen wat voor hen werkt en wat ze bereid zijn te betalen voor deze services. Waarom zou dit bij IT anders zijn?
Als we iets geleerd hebben van het laatste decennium, is het dat consumentengedrag de focus van IT-producten en -diensten bepaalt, en niet andersom. Dus waarom verkopen we, als IT-branche, onze technologie nog zo vaak in de vorm van langdurige contracten en licenties terwijl dit niet meer past bij de wensen van de markt?

One app to rule them all

Het is tegenwoordig niet ongewoon om als organisatie vanuit meerdere omgevingen te werken. Multicloud-omgevingen en on-premises-omgevingen kunnen naast elkaar leven, maar het blijft een wereld van overlap en inefficiëntie met meerdere bronnen, abonnementen en verbintenissen aan verschillende meerjarige contracten die soms volledig onderbenut worden.

Door deze wirwar aan verschillende contracten en abonnementen kan het een enorme uitdaging zijn om goed en compleet inzicht te hebben in wat je hebt en hoe je dat inzet. Tel daarbij op dat leveranciers vaak extra mogelijkheden proberen te verkopen om hun eigen sales-doelen te halen, wat het overzicht niet helpt. Als industrie moeten we serieus gaan overwegen om al deze services te bundelen. Als er één service zou bestaan waarmee je alle andere services zou kunnen kopen, direct ziet wat je uitgeeft, het gebruik van deze services kunt beheren en je deze data vervolgens kan gebruiken om te zien waar overlap bestaat en welke service onderbenut wordt – zou je die dan kopen?

Geconsolideerd denken en geconsolideerde kosten

Het ontbreekt in de IT-branche aan geconsolideerd denken. Veel services claimen je te helpen met het creëren van inzicht in alle multicloud-middelen, SaaS-applicaties en collaboration-services, maar weinigen geven organisaties ook daadwerkelijk volledig inzicht. We weten dan misschien waar services zich bevinden en hoe ze werken, maar moeten de data bundelen om overlap en inefficiënte inzet van middelen te identificeren.

Het lijkt er echter op dat verandering in zicht is. CIO’s en IT-professionals beginnen terug te slaan – en dat werd tijd! Zoveel als consumenten alleen willen betalen voor wat ze consumeren, zo willen CIO’s een model waarin ze diensten kunnen op- en afschalen, onnodige investeringen kunnen stopzetten en dat kapitaal elders kunnen investeren wanneer dat nodig is.

Heroverweging is vereist

Hoe ziet de toekomst van enterprise-IT eruit? Als een omgeving die evenveel wordt gemanaged door data óver diensten als door de diensten zelf. Daarnaast wordt het gecontroleerd via één interface, centraal beheerd en maandelijks gefactureerd. Zo hebben organisaties de mogelijkheid zich aan te passen, te verplaatsen en op of af te schalen wanneer dat nodig is, niet wanneer het hen wordt opgedragen.
Voor meer informatie over hoe Nutanix-services organisaties de ruimte bieden hun omgeving in te vullen zoals zij dat willen, bezoek de website.

Auteur: Sander Scholten, Sales Director Nederland bij Nutanix