“Wij zijn een startup met 90.000 medewerkers”

We schrijven november 2021 als Kyndryl definitief de laatste lijntjes met moederbedrijf IBM losgooit. Nu, bijna twee jaar solo, vaart deze internationale IT Infrastructure Service Provider geheel haar eigen koers met nieuwe services en nieuwe partners. Maar wat is nu eigenlijk het gezicht van Kyndryl? Hierover praten we met Rik Chorus.

Director Benelux voor Security & Resilience en Networking & Edge, Rik Chorus, is een van de vele nieuwe gezichten binnen Kyndryl. Afkomstig van Cisco heeft hij al ruim 20 jaar ervaring in het domein van cybersecurity. Hij benadrukt dat de diverse managed services elkaar in de praktijk geregeld overlappen. “Dat zie ik ook bij mijn eigen twee practices. Steeds vaker worden in de praktijk oplossingen over domeinen heen ingezet voor een gezamenlijk doel. Dat past ook in onze filosofie. Wij geloven niet in het aanbieden van één specifieke puntoplossing, omdat je daarmee nauwelijks duurzame waarde kunt creëren. Dat lukt veel beter als je in jouw aanpak verschillende domeinen betrekt. Daarom kijken we allereerst naar de organisatie: wat willen ze bereiken, wat zijn hun belangen? Vervolgens sluiten we daarop aan met solutioning en practices. Daarin opereren wij volledig vendor-agnostisch. Hoe beter onze practices en leveranciers elkaar aanvullen en op elkaar aansluiten hoe beter wij waarde kunnen creëren voor onze klant.”

Grote, complexe infrastructuren

Het is niet eenvoudig om Kyndryl te definiëren. Om te beginnen is er nog de onvermijdelijke erfenis, maar ook het brede portfolio biedt niet direct houvast voor een buitenstaander. Gekscherend typeert Chorus Kyndryl als: “een startup met wereldwijd 90.000 medewerkers. We zijn officieel een IT Infrastructure Service Provider, maar soms zijn we ook een ISP en we hebben kenmerken van een integrator. Misschien helpt het om iets minder naar de breedte van ons portfolio te kijken en meer naar onze aanpak. Het liefst pakken wij grote, complexe infrastructuren aan, waarbij we ons richten op efficiency door te simplificeren en te automatiseren. Wij onderscheiden ons van andere partijen door onze ervaring in omvangrijke omgevingen waar veel, zo niet alles, bij elkaar komt qua IT. Toch zijn wij geen one-stop shop.”

Het smeden van allianties

Zelfs met ruime ervaring op veel deelvlakken is geen enkel bedrijf expert op alle vlakken. “Het zou onrealistisch zijn om dat te beweren,” weet Chorus. “Waar wij in ieder geval in uitblinken, is het smeden van allianties. Dit is de kern van onze strategie. We willen onze klanten het beste bieden dat er op de markt is om hun zakelijke doelen te bereiken, zodat we precies weten wanneer we met welke andere expertises kunnen partneren. Daarin leggen we onszelf geen enkele beperking op.”

Security & Resiliency

Volgens Chorus blijft het hele spectrum vanaf preventie, detectie tot aan recovery belangrijk. Dit wordt door Kyndryl samengevat als Cyber Resiliency. “Blijf focussen op het voorkomen van ellende én verzeker je ervan dat als het toch misgaat, je zo snel mogelijk een Minimal Viable Company hebt draaien. Voor Kyndryl is cybersecurity het enablen van de business. Ondanks het hoge buzz-gehalte van de term, geloof ik in dit kader nog steeds heilig in zero trust. Dat is een reis zonder bestemming. Zoals hackers nooit stilzitten, is ook de cybersecurity nooit klaar.”

Goud

Een aantal ontwikkelingen draagt ertoe bij dat Kyndryls brede serviceportfolio in combinatie met de regie-expertise van grote waarde kunnen zijn voor organisaties. Neem de exponentieel toegenomen complexiteit, omvang en fragmentatie van IT-omgevingen. Tel daarbij de teruglopende kennis en kunde in eigen huis op. Veel bedrijven kunnen de tsunami aan vraagstukken – on prem, cloud, hybride, welke applicaties, wat doe ik zelf, wat besteed ik uit en aan wie? – niet meer aan zonder professionele ondersteuning. Chorus: “Precies binnen deze hectische dynamiek pakken wij de regie en reduceren wij samen met de klant en onze partners de complexiteit op infra en cloud. Als leverancier van managed capabilities kunnen wij in iedere vorm – co-creation, volledige outsourcing of puur time & material – toegevoegde waarde leveren. Deze flexibiliteit is in een hyperdiverse markt met een onoverzichtelijk grote hoeveelheid aan variabelen goud waard.”

Flat, Fast, Focused

Twee jaar na de onafhankelijkheid is het merk Kyndryl misschien nog niet algemeen bekend. “Wel zijn wij inmiddels wezenlijk veranderd,” benadrukt Chorus. “Dat zie je onder meer in onze interne cultuur met termen als flat, fast, focused of empathetic en devoted. Dat zijn geen lege woorden. Wie wij intern willen zijn, stralen we ook af op onze klanten. We zijn open en gemakkelijk benaderbaar. Weinig mensen weten dat er binnen mijn vakgebied wereldwijd duizenden Kyndryl-professionals actief zijn. Of dat we binnen anderhalf jaar tijd vier SOC’s hebben gebouwd. Iets waar ik enorm trots op ben. Wat het gezicht is van Kyndryl? Misschien is het interessanter om te vragen wat wij willen betekenen voor de klant. Met onze skills op het gebied van regie, simplificatie en automatisering helpen wij organisaties bij het behalen van businessdoelen. Niets meer, maar zeker ook niets minder.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...