Ziekenhuizen starten met digitale gezondheidsassistent

Nederlandse en Belgische ziekenhuizen gaan starten met een digitale gezondheidsassistent om de druk op poliklinieken te verlichten. De nieuwe app moet helpen om coronapatiënten zoveel mogelijk vanuit huis te begeleiden.

Inmiddels werken onder andere Amsterdam UMC, Annatommie mc, AZ West en AZ Jan Portaels met de digitale assistent. Tegelijkertijd lopen er gesprekken met meer ziekenhuizen om op korte termijn de app te implementeren.

 

Overheid

De app ligt buiten het traject van de apps die de overheid wil ontwikkelen. Daarvoor is een speciaal team bezig. De GGD en het RIVM maken hiervoor twee taskforces. De Jonge verwacht vier weken nodig te hebben voordat er weer een besluit kan vallen. De eerste resultaten zijn volgende week zichtbaar.

Verder moet de GGD intussen duidelijk maken wat de eisen zijn voor digitale ondersteuning van bron- en contactonderzoek. In elk geval is gedragswetenschappelijke begeleiding bij introductie van apps cruciaal is.

 

Gezondheidsassistent

De app die de ziekenhuizen in gebruik gaan nemen moet niet alleen de druk op de ziekenhuizen verlichten maar ook tegemoetkomen van de wens van poli’s om coronapatiënten zoveel mogelijk te thuis houden om verdere verspreiding te voorkomen. Er zijn immers honderdduizenden patiënten die wachten op reguliere zorg en binnenkort geholpen moeten worden.

Patiënten met corona die in staat zijn thuis te herstellen komen in aanmerking voor de nieuwe Caro Health app. Ziekenhuizen krijgen gecentraliseerde, real-time inzichten over hoe patiënten herstellen.

Sinds 12 maart zijn er 360.000 minder patiënten doorverwezen naar het ziekenhuis. Ruim 290.000 mensen die al een verwijzing hebben, wachten nog op een ziekenhuisafspraak. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Daaruit blijkt dat huisartsen sinds 12 maart 360.000 minder doorverwezen naar het ziekenhuis. Ook hebben naar schatting 290.500 eerdere verwijzingen nog niet geleid tot een afspraak in het ziekenhuis. Het aantal verwijzingen staat niet gelijk aan het aantal mensen.

 

Voor patiënten

De nieuwe app bevat alles wat de patiënt moet weten over thuisherstel. Informatie is opgeknipt in overzichtelijke delen en wordt verzonden wanneer ze relevant zijn. Begeleiding is geautomatiseerd maar ook persoonlijk.

Zo controleert het ziekenhuis via de app en een chatbot dagelijks hoe het met de patiënt gaat. De chatbot vraagt dagelijks om temperatuur te meten en geeft advies. De app maakt gebruik van een zelflerend algoritme. Zo kun je makkelijk patronen herkennen en persoonlijk advies te geven. Symptomen worden geregistreerd en indien er reden tot zorg is, komt de zorgverlener weer in beeld. Patiënten kunnen zo nodig direct vragen stellen aan de zorgverleners.

 

Voor zorgverleners

Ziekenhuizen monitoren patiënten op afstand. De door de patiënt ingevulde gegevens worden automatisch naar de zorgverlener verstuurd en weergegeven in een overzichtelijk dashboard. Hierdoor hebben zorgverleners gecentraliseerd en real-time inzicht in hoe patiënten herstellen van het coronavirus.

De patiënt kan ook direct via de app vragen stellen. Zorgverleners kunnen hierdoor op een asynchrone manier communiceren met patiënten. Ze kunnen bijvoorbeeld reacties op dezelfde vragen bundelen en tegelijk versturen. Dit is veel sneller en efficiënter ten opzichte telefonisch contact.

Bovendien hebben zorgprofessionals te allen tijde toegang tot de app. Zo kunnen ook zorgverleners die noodgedwongen vanuit huis moeten werken coronapatiënten begeleiden met hun herstel.

 

Gerelateerde berichten...

X