Zorgen om ongelukken door online vergaderen in verkeer

bellen en appen achter het stuur

Online vergaderen en ander telefoongebruik in het verkeer leidt tot een groeiend aantal ongevallen. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels 71,5 procent. Dit blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van verzekeraar Interpolis.

Opvallend is dat het aantal personen dat foto’s maakt, iets opzoekt of zelfs een game speelt achter het stuur nog altijd groeit. De verzekeraar vreest een nog groter aantal ongelukken als er niet snel iets gebeurt. Mensen, en zeker jongeren gaan het al snel normaal vinden om de telefoon in het verkeer te gebruiken.

Telefoongebruik in het verkeer betekent naast bellen of berichten sturen steeds vaker om foto’s maken, iets opzoeken en zelfs spellen spelen. Bijna tien procent doet dat laatste wel eens. In 2019 was dat 8,2 procent. Ruim dertig procent zet muziek op, stellen navigatie in tijdens het rijden (50 procent) en belt handsfree (55,7 procent).

Verder zegt 22,5 procent van de ondervraagden in de auto weleens te bellen met de telefoon in de hand. 38,5 procent stuurt wel eens berichten en 44,1 procent leest geregeld binnenkomende berichten. Foto’s maken doet 20,8 procent en 24,1 procent zoekt onder het rijden wel eens iets via internet.

Leeftijd

Telefoongebruikt tijdens het rijden blijkt tot op zekere hoogte te maken te hebben met leeftijd. In de leeftijdscategorie 18 t/m 24 jaar zegt 80,8 procent dat ze tijdens het autorijden de telefoon weleens gebruiken. Tussen 25 t/m 34 jaar is dit 79,5 procent, en in de groep tussen 35 en 44 jaar is dat 83 procent.

Hoe ouder men is, hoe minder mensen de telefoon gebruiken tijdens het rijden. Van de mensen tussen de 45 en 54 gebruikt 74 procent de telefoon weleens in de auto en in de leeftijdsgroep 55 t/m 64 jaar is dat gezakt naar 64,5 procent. Respondenten tussen de 65 en 80 jaar gebruikt 46,3 procent de telefoon weleens in de auto. De meeste mensen vinden het ook geen probleem en heel gewoon.

Verder is er een opvallend verband tussen het aantal kilometers dat iemand aflegt en telefoongebruik. Hoe meer kilometers iemand rijdt, hoe groter de kans dat men de telefoon pakt tijdens de rit. Van de groep die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt, zegt maar liefst 92,6 procent weleens de telefoon te pakken. Daar tegenover staat dat mensen die jaarlijks 5.000 kilometer afleggen, 56,4 procent wel eens belt, appt of vergadert via de telefoon.

Onbewust gedrag

Van de veelrijders, die dus meer dan 20.000 kilometer per jaar afleggen en waarvan 92,6 procent  zegt de telefoon er onder het rijden wel eens bij te pakken, blijkt bijna 80 procent man te zijn. Verder is opvallend dat dat 85 procent van de jongeren de mobiele telefoon in het verkeer gebruikt. Patty Jansen, gedragswetenschapper bij Interpolis: “We zien dat 88 procent van de jongeren de mobiele telefoon uit gewoonte gebruikt. Het is onbewust en automatisch gedrag. In deze leeftijdsgroep is daarbij de sociale norm een belangrijke voorspeller voor dit gedrag. Als jongeren denken dat hun sociale omgeving positief staat tegenover mobiel gebruik in het verkeer en als jongeren denken dat anderen de mobiele telefoon vaak gebruiken in het verkeer, doen zij dit zelf ook vaker.”

De verzekeraar ziet heil in een tweesporenbeleid. Aan de ene kan is er wetenschappelijk onderzoek en bewustwording van verkeersgedrag. Aan de andere kant kunnen apps uitkomst bieden. Het gaat bijvoorbeeld om de apps AutoModus en PhoNo. Die helpen automobilisten en fietsers om zich niet te laten afleiden door hun telefoon.

‘Dit moeten we niet normaal gaan vinden’

Jansen waarschuwt voor de gevaren van het toenemende gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer: “We moeten het niet normaal gaan vinden dat we de telefoon in het verkeer gebruiken.”

De verzekeraar ziet daarbij ook een groeiende rol voor scholen, werkgevers, maatschappelijke organisaties en ouders. om telefoongebruik in het verkeer te ontmoedigen. Jansen: “We weten bijvoorbeeld dat hoe vaker ouders hun mobiele telefoon gebruiken in het verkeer, hoe vaker hun kinderen dit ook doen. Het is aan ons samen om het niet normaal te laten zijn dat we onze telefoon gebruiken als we deelnemen aan het verkeer.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...