Politie start met slimme camera’s tegen appen in verkeer

appen achter het stuur slimme camera politie

Vanaf maandag gaat de politie slimme camera´s gebruiken tegen appen of handsfree bellen in het verkeer. Daarmee is Nederland het eerste Europese land dat de slimme camera inzet. Eerder liepen er al wel proeven.

Automobilisten die bellen of appen achter het stuur en die langs een dergelijke camera rijden, kunnen een bekeuring op kenteken verwachten. De foto gaat automatisch naar het Centraal Justitieel incassobureau waar een medewerkers eerst nog meekijkt. De boete bedraagt 240 euro. De camera’s moeten helpen om afleiding in het verkeer te bestrijden. Dat alleen is namelijk al goed voor dertig procent van de verkeersongevallen.

Slimme camera

De slimme camera gebruikt kunstmatige intelligentie en herkent een bestuurder die tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat in de hand houdt. Dat kan een telefoon zijn, maar ook bijvoorbeeld een tablet of een navigatiesysteem.

De nieuwe flitsercamera’s maken foto’s waarbij je wel het kenteken kunt zien en wat de bestuurder doet, maar het gezicht van de bestuurder niet. Volgens de politie zijn ze absoluut scherp gen compleet genoeg om als bewijs te kunnen dienen.

Alleen de foto’s waarbij het systeem vermoedt dat de bestuurder een telefoon vasthoudt gaan door naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Daar beoordeelt een buitengewoon opsporingsambtenaar of er inderdaad sprake is van een overtreding. De bekeuring gaat naar de kentekenhouder van de auto. Dat hoeft dus niet per se de overtreder te zijn, maar omdat het gezicht niet zichtbaar is dit wel de eerste die aan te spreken is.

Heeft deze persoon niet zelf gereden, maar iemand anders, dan moet de eigenaar dat bij het CJI aangeven. De camera´s worden in eerste instantie gebruikt door politiemedewerkers van de Landelijke Eenheid en de Eenheid Midden-Nederland.

Afleiding

“De aandacht bij het verkeer houden is belangrijk. Afleiding kan namelijk levensgevaarlijke gevolgen hebben. Er vallen nog teveel doden en gewonden in het verkeer in het algemeen en door afleiding in het bijzonder”, zegt projectleider Infra Egbert-Jan van Hasselt. “De aanpak van afleiding is daarom een topprioriteit. Om handhaving op grote schaal te kunnen realiseren, zoeken we steeds naar innovatieve manieren om dat te kunnen doen. De slimme camera´s zijn daar een voorbeeld van.”

In 2018 werden ruim 80.000 boetes opgelegd voor handheld bellen; in 2017 lag dit aantal op 74.56.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X