Zozijn: succes inzet ICT vooral bepaald door zachte factoren

Zozijn is een warm voorstander van het gebruik van technologie. De organisatie biedt steun aan mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking in Oost Nederland. Manager ICT Hans de Groot en teamleider Technisch Beheer Rudolf Venema vinden dat het de veiligheid en efficiency van zorg vergroot.  “Maar het succes wordt vooral bepaald door zachte factoren. Cliënten, verwanten en medewerkers bepalen of een toepassing een succes wordt.”

Zozijn biedt zorg en ondersteuning aan ruim 3.000 cliënten in Oost-Nederland. Dit reikt van de Oost-Veluwe en Salland tot Twente en de Achterhoek. Op de grootste locatie, de Lathmer in Wilp, wonen en verblijven circa 600 cliënten. Zij hebben een steeds hogere zorgzwaarte. “En dus hebben we behoefte aan extra ogen en oren”, zegt De Groot. Want de rek om met minder medewerkers meer zorg te verlenen is er wel uit. “We hebben op dit terrein vrijwel alle woningen herbouwd. Waar we vroeger woningen hadden voor zes cliënten, is de nieuwbouw allemaal gericht op groepsgroottes van tien. Op die manier kunnen we ons personeel net wat efficiënter plannen.”

 

Slimme ICT

De rest van de efficiencywinst moet komen uit slimme inzet van ICT. Enkele jaren geleden besloot Zozijn om alle locaties uit te rusten met een dekkend wifinetwerk van Aerohive dat voor alle vormen van communicatie wordt ingezet, ook telefonie. Dat behelst nogal wat als je bedenkt dat het terrein van De Lathmer maar liefst 45 hectare telt. “Maar de voordelen zijn groot als je alle communicatie via één netwerk kunt afhandelen en op één of hooguit twee devices kunt afhandelen”, zegt De Groot. “Tien jaar geleden hadden medewerkers een pieper, brandmelder en DECT-telefoon bij zich. Het ECD stond in ordners in een kast en hier en daar stond een PC voor gezamenlijk gebruik. Nu is alles geïntegreerd en dat is een forse stap vooruit.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van maart.

 

Gerelateerde berichten...