Abrona betrekt cliënten al bij keus leverancier ECD

Samen vernieuwen? Niet alleen de medewerker betrekken, maar ook de cliënt? Dat dit geen loze kreten zijn, bewijst Abrona, een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In 2016 besloten zij de cliënt bij zoveel mogelijk projecten net zo te betrekken als de medewerkers.

Projectleider bij Abrona, Helena Neven, vertelt dat ze enige tijd terug met enkele cliënten naar Apeldoorn ging voor een gebruikersgroepbijeenkomst. Een van de begeleiders van PinkRoccade Care dacht dat ze naar de Apenheul gingen. Dat is immers wat cliënten in de VG-sector doen: pretparken bezoeken. Bij Abrona is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Daar nemen cliënten tegenwoordig volwaardig deel aan diverse processen.

 

Cliënt als expert

Zo’n volwaardige rol voor cliënten blijkt in de praktijk nog best lastig. Neven verwoordt waarom: “We zijn in de zorg gewend om voor cliënten te zorgen en denken wellicht te snel dat ze iets niet kunnen. Dat ‘zorgen voor’ zit er bij ons ingebakken.” Cliënt Ali Mohamud  kan niet lezen of schrijven, maar hij voelt haarfijn aan hoe de hazen lopen en kan dat uitstekend in woorden vangen. “Als wij meer weten dan de begeleiders, vinden ze dat eng”, zegt hij. “Want ze zijn bang dat ze dan overbodig worden.”

“Cliënten zijn per definitie expert op het vlak van cliënt-zijn”, zegt Neven. “Het is dus logisch om hun mening of bevinding te vragen. Te vaak gebeurt het dat ze op een later moment in het proces bijvoorbeeld mogen zeggen of ze iets liever rood of groen willen. Het is logisch dat meer inhoudelijke vragen hen boven de pet gaan, omdat de andere projectdeelnemers dan al een voorsprong hebben in kennis. Dan kun je niet verwachten dat cliënten nog meer kunnen bijdragen, dus blijft het bij een marginale inzet.”

 

Keus ECD samen met cliënten

Bij Abrona hebben ze het anders aangepakt. Zo waren de cliënten betrokken bij de keus voor de leverancier van het ECD. Gerben Roebersen, productmanager van PinkRoccade Care, is sinds 2016 nauw betrokken bij de organisatie. Meestal zit de leverancier bij beleidsmensen, it’ers, managers of medewerkers aan tafel. Maar als de eindgebruikers cliënten zijn, gebeurt dat meestal niet, legt Roebersen uit. “Cliënten kunnen als geen ander vertellen waar ze tegenaan lopen in het gebruik van de software. Wij hadden we allerlei mooie functionaliteiten bedacht, goede apps en bijvoorbeeld een voorleesknop. Toen wij tijdens een sessie wilden toetsen wat zij ervan vonden, gaven ze aan dat ze een eenvoudiger inlogproces wilden. Ze hadden moeite om een wachtwoord te onthouden.”

LKees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van december

Gerelateerde berichten...

X