AI schiet wortel in de business maar nog wel bij voortrekkers

Vaardigheden

AI heeft wortel geschoten in de wereld van de business en gaat daar niet meer weg. Alle aanleiding om eens goed te kijken naar wat de voortrekkers van AI in ons land aan het doen zijn. Wat beweegt ze? Hoe disruptief zijn hun businessmodellen? En: hoe kijken ze aan tegen de risico’s van AI? We openen deze serie met een gesprek met Jeroen Zanen, de CEO van Crowdynews.

“Vijf miljoen pageviews per maand die via onze applicatie tot stand kwamen, dat vonden we on-ge-lo-fe-lijk veel in 2012. Het was meer dan het Dagblad van het Noorden destijds had. Nu hebben we er dik 1,5 miljard en zijn we aardig op weg richting de 5 miljard.”

 

Werkelijkheid

De oprichters van Crowdnews, Jeroen Zanen en zijn partner Edwin Kuipers, denken groot, uitzonderlijk groot. En de werkelijkheid volgt hen. De deelname, enkele jaren geleden, aan ‘Target’, een big data project, samen met onder andere UMCG, IBM en Oracle heeft daar wel toe bijgedragen, memoreert Zanen. “Het was een wetenschappelijk project rondom schaalproblemen.

De vraag die we ons stelden was: stel dat je ineens waanzinnig veel pageviews krijgt: 500 miljoen of 5 miljard. Hoe moet je dat technisch dan zo inrichten dat je het kunt behappen? Dat kon, ontdekten we, door de rekenmodellen simpeler te maken. Die kennis hebben we vervolgens op onszelf toegepast en het grappige is dat we nu in alle ernst over dit soort waanzinnige – maar dan wel operationele – getallen aan het praten zijn.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.