88% van de Nederlanders denkt dat data tracking gebruikt wordt voor doeleinden die niets met COVID-19 te maken hebben

Okta, Inc. (NASDAQ: OKTA), de toonaangevende onafhankelijke aanbieder van identity management oplossingen, lanceert vandaag haar rapport The Cost of Privacy: de staat van de digitale identiteit in 2020, waarin de publieke perceptie van digitale privacy wordt onderzocht.

Het onderzoek heeft 12.000 consumenten wereldwijd ondervraagd, waaronder 2.006 in Nederland, om vast te stellen hoe individuen aankijken tegen het bijhouden van hun gegevens, met name bij de bestrijding van het coronavirus.

Bewustwording van data tracking

Een aanzienlijk aantal Nederlandse respondenten is van mening dat bedrijven geen gegevens verzamelen over hun online activiteiten. Zo denkt slechts 53,9% van de respondenten dat adverteerders hun browsegeschiedenis verzamelen. Uit het onderzoek van Okta blijkt echter dat het monitoren van smartphone-data voor COVID-19 het informatietekort lijkt te dichten.

De meeste Nederlanders (86%) zijn zich namelijk wel bewust van de inspanningen om de verspreiding van het coronavirus te volgen via smartphone-dataverzameling. De pandemie heeft ook de bewustwording van data tracking vergroot; bijna een derde (30%) van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij zich meer bewust zijn van data tracking sinds de uitbraak van COVID-19, waarschijnlijk als gevolg van de berichtgeving in de media over het onderwerp.

Hoewel het bewustzijn over data tracking in tijden van het coronavirus is toegenomen, voelen de meeste Nederlanders zich er niet comfortabel bij: 88% van de respondenten maakt zich zorgen dat hun gegevens door organisaties worden gebruikt voor doeleinden die niets met COVID-19 te maken hebben.

Respondenten maken zich vooral zorgen over de reclame-inspanningen die worden gestimuleerd door coronavirus data tracking, waarbij meer dan driekwart van de Nederlandse respondenten (81%) zich zorgen maakt over het feit dat hun gegevens door organisaties worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Op maat gemaakte commerciële content schrikt echter niet iedereen af: 22% vindt het acceptabel dat gegevens worden bijgehouden om de gebruikerservaring te verbeteren, terwijl 19% blij is dat hij of zij geïnteresseerd is in voorgestelde advertenties.

“Bedrijven moeten transparanter zijn over welke gegevens ze verzamelen, hoe deze worden opgeslagen en waarvoor ze worden gebruikt als ze het vertrouwen willen vergroten”, aldus Walter Geers, Regional VP Benelux bij Okta. “We moeten beginnen met open en eerlijke gesprekken over het bijhouden van gegevens. Bedrijven hebben data nodig om te innoveren en te verbeteren, maar door geen relevante informatie vrij te geven, lopen ze het risico om klanten te verliezen”.

Oncomfortabel over het delen van data

Iets meer dan de helft van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze zich comfortabel voelen bij het verzamelen van hun gegevens om vast te stellen waar het virus zich verspreidt (52%). 47% vindt het ‘oké’ dat bijgehouden wordt met wie iemand in contact is gekomen en slechts 34% om te bepalen of het vaccin effectief is. Verrassend genoeg gelooft meer dan de helft (59%) van de Nederlandse respondenten dat het bijhouden van gegevens op basis van smartphonegegevens effectief zal zijn om het virus in te dammen.

Ondanks het feit dat de Nederlandse respondenten zich bewust zijn van een aantal mogelijke voordelen, voelt een meerderheid er weinig voor om persoonlijke gegevens op te geven ter bestrijding van het coronavirus. Minder dan de helft van de Nederlandse respondenten (45%) geeft aan dat ze zich prettig voelen bij het verstrekken van locatiegegevens om het virus te bestrijden. Dit is het laagste percentage in vergelijking met alle andere onderzochte landen: het Verenigd Koninkrijk (60%), Duitsland (47%), de VS (48%) en Australië (49%).

Financiële compensatie

Op de vraag of Nederlanders eerder geneigd zijn om gegevens met bedrijven te delen als ze financieel gecompenseerd worden, antwoordt 45% van de respondenten nee. Een kwart (26%) weet niet zeker of betaling de moeite waard is om hun gegevens op te offeren. Uiteindelijk zegt de Nederlandse consument meer waarde te hechten aan hun privacy dan aan wat extra geld.

In vergelijking met andere landen voelen Nederlanders zich zelfs het minst geprikkeld om hun gegevens te delen in ruil voor een vergoeding, gevolgd door Duitse consumenten (42%). In Frankrijk en de VS geeft slechts 32% van de respondenten aan dat ze niet bereid zijn om gegevens te delen in ruil voor contant geld.

“Het is duidelijk dat er een prijs bestaat als het gaat om privacy. De vraag is hoe hoog is die prijs”, zegt Geers. “Bedrijven moeten een balans vinden tussen privacy en innovatie. Zo kunnen consumenten controle behouden over hun gegevens, inclusief waar deze naartoe gaan en of ze vergoed worden voor het verstrekken ervan, terwijl bedrijven nog steeds producten kunnen ontwikkelen die een positieve impact hebben op de wereld.”

 

Gerelateerde berichten...