Elekta onderhoudt medische apparatuur op afstand met behulp van ThingWorx

PTC maakt bekend dat Elekta het industriële innovatieplatform ThingWorx heeft geïmplementeerd om inzichten te putten uit data van apparatuur in het veld. Elekta is innovatieleider in apparatuur en software voor het verbeteren, verlengen en redden van de levens van mensen met kanker en hersenaandoeningen. Met de implementatie van ThingWorx heeft het bedrijf de mogelijkheden voor onderhoud op afstand verbeterd. Daarnaast kunnen zij sneller innoveren door de prestaties van producten te optimaliseren en kunnen zij meer inzicht verwerven in de onderhoudsbehoefte.

Elekta werd in 1972 opgericht in Stockholm door Lars Leksell, een professor in neurochirurgie die verbonden was aan het Karolinska-Instituut in Stockholm. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een beursgenoteerd medisch technologieconcern met 3.600 werknemers en wordt hun apparatuur gebruikt door ruim 6.000 medische instellingen inalle delen van de wereld.

Elekta loopt voorop in de digitale revolutie. Het was het eerste bedrijf dat naar nieuwe manieren zocht om klanten meerwaarde te bieden door medische apparatuur te verbinden, bewaken en op afstand te onderhouden. De eerste strategie die Elekta op dit gebied uitrolde, had betrekking op mogelijkheden voor onderhoud op afstand, met Elekta IntelliMax. Deze oplossing draait op het ThingWorx-platform van PTC en biedt naast veilige toegang op afstand de mogelijkheid om onderhoud aan apparatuur te voorspellen.

ThingWorx biedt integratie met Microsoft Azure IoT. Elekta kan daarmee een verbinding maken met de duizenden apparaten die klanten in alle delen van de wereld gebruiken om meer inzicht in de prestaties van apparatuur te krijgen en de uptime ervan te verbeteren. Medische instellingen kunnen op deze manier meer patiënten bedienen. Elekta kan inmiddels ruim 30 procent van alle problemen met apparatuur op afstand verhelpen. Nu het meer inzicht heeft in de prestaties van producten verwacht Elekta de mogelijkheden voorspellend onderhoud verder uit te kunnen breiden. Zij kunnen daarmee de reistijd- en kosten fors terugdringen en ongeplande downtime voorkomen, zodat de behandeling van patiënten niet negatief wordt beïnvloed.

“Jaarlijks worden bijna 1,5 miljoen patiënten behandeld met behulp van onze systemen”, zegt Daniel Kingham, remote service program director bij Elekta. “Voor het fysieke en emotionele welzijn van patiënten is het cruciaal dat ze geen enkele behandeling mislopen. Downtime van medische apparatuur is dus uit den boze. Elekta IntelliMax, dat wordt ondersteund door PTC ThingWorx en Microsoft Azure, genereert automatisch waarschuwingen over de verwachte uitval van specifieke onderdelen. De oplossing belt proactief klanten om problemen te verhelpen die storingen kunnen veroorzaken en maakt het mogelijk om direct te reageren op onderhoudsverzoeken van klanten.”

“We vinden het geweldig om Elekta te helpen in hun streven naar proactiever onderhoud”, zegt Catherine Knicker, chief revenue officer ThingWorx bij PTC. “Het intensieve gebruik van ThingWorx door Elekta vormt een duidelijk bewijs van de toegevoegde waarde die het platform biedt bij het waarborgen van de uptime van de levensreddende technologieën van het bedrijf.”

Gerelateerde berichten...