KPN moet het waterleidingbedrijf van de enen en nullen worden

Per 1 oktober 2016 is het stilzwijgend verlengen van bestaande zakelijke contracten door telecomaanbieders tot een einde gekomen. Op initiatief van ondernemer Hans-Willem de Lint, eigenaar van telecombedrijf Message To The Moon (MTTM), is artikel 7.2a van de telcommunicatiewet gewijzigd. Met de inwerkingtreding per 1 oktober 2016 kunnen zakelijke klanten na afloop van hun overeengekomen contractperiode per maand kosteloos opzeggen.

Ook al moet er nog veel gebeuren voor de markt echt eerlijk en transparant is, de nieuwe wet is wel degelijk een enorme doorbraak in de markt voor zakelijke afnemers van telefonie, stelt De Lint. “Al sinds de oprichting van Message To The Moon hebben we de ambitie om grenzen te verleggen in de zakelijke telecom. Dan is het fijn om te zien dat dat ook echt lukt en de zakelijke gebruiker meer keuzevrijheid en transparantie krijgt.”

 

Zakelijk overstappen

De wetswijziging moet ervoor gaan zorgen dat bepaalde obstakels bij het zakelijk overstappen naar een andere telecomprovider, uit de weg worden geruimd. Het betekent bijvoorbeeld het einde van de slotnota die veel MKB’ers van KPN kregen, wanneer hun contract nog niet was afgelopen. Klanten tekenden soms onbewust bij KPN voor een contract van langere duur. Bij migratie legde KPN dan een gepeperde slotnota op tafel. Wanneer klanten vervolgens KPN belden, kregen zij te horen: “Dan had u maar niet weg bij ons moeten gaan.” Vervolgens deed de KPN-medewerker een ‘truc’ om onder het probleem van de slotnota uit te komen, namelijk het aanmaken van een WLR-klacht onder het mom van misleiding door de nieuwe aanbieder. “Dat is natuurlijk onzin,” stelt De Lint. “De nieuwe aanbieder heeft in zo’n geval helemaal niet misleid. De wetswijziging zorgt ervoor dat er niet meer stilzwijgend kan worden verlengd en het probleem van de slotnota tot het verleden behoort.”

Nog geen eenvoudige overstapprocedure
Toch zijn hiermee niet alle problemen bij het zakelijk overstappen opgelost, volgens De Lint. Zo is er nog altijd geen eenvoudige overstapprocedure, zoals dat voor consumententelefonie wel geregeld is. Hoewel het systeem dat overstappen met een paar muiskliks mogelijk moet maken allang klaarstaat, blijft KPN dwarsliggen. “Logisch,” stelt De Lint, “want dan heeft KPN er geen hand meer in of een overstap wel of niet lukt. Zelf zien we dat overstappen volgens de cijfers bij 95 procent van de overstapklanten goed zou moeten gaan. In de praktijk blijkt bij een rondgang langs de kleinere partijen, dat deze leverbetrouwbaarheid ineens nog maar 50 procent is. Dat is vreemd. Hoe moeilijk kan het zijn? Zo ingewikkeld is het niet om een koperaansluiting over te zetten naar een andere provider. Op deze manier zijn we als concurrenten van KPN heel veel geld en tijd kwijt om bedrijven die willen overstappen goed te begeleiden. Waarmee er feitelijk geen sprake is van eerlijke marktwerking. Dat is iets wat je op de energiemarkt niet ziet.”

Onafhankelijke netbeheerder
Je zou denken dat er een eerlijkere ‘machtsstrijd’ ontstaat met een tweede grote partij op de markt voor zakelijke telefonie en internet. Denk aan de fusie tussen Ziggo en Vodafone. Toch is 50 procent van de zakelijke adressen niet beschikbaar voor Ziggo Zakelijk. Daarvoor is een dure graafmachine nodig met technische mensen om de aansluitingen goed op orde te krijgen; een investering die nooit loont en dus ook nooit gedaan wordt. Nog steeds is KPN de enige partij waarvan iedereen afhankelijk is qua technisch beheer, terwijl zij ook concurreert met de partijen die afhankelijk van haar zijn. Dit is geen level playing field.

De Lint vindt het dan ook vreemd dat KPN nog altijd beheerder is van het kopernetwerk. Hij vindt dat er een onafhankelijke netbeheerder zou moeten komen, omdat er anders nooit sprake kan zijn van een eerlijke, vrije markt. “KPN heeft er nog altijd geen baat bij dat de overstap naar een andere provider soepel verloopt. En als concurrenten van KPN zijn we heel veel geld en tijd kwijt om bedrijven die willen overstappen goed te begeleiden. Dat is iets wat je op de energiemarkt niet zult zien. En dat komt doordat er op de energiemarkt al geen sprake was van een monopoliepositie toen er werd geprivatiseerd. KPN wordt nog altijd aangemerkt als Aanmerkelijke Markt Macht (AMM) door de wet. We mogen KPN geen monopolist noemen, maar het scheelt niet veel. Het liefst zou ik dan ook zien dat KPN het transportkarakter van een waterleidingbedrijf overneemt, zodat er geen sprake meer is van belangenverstrengeling en de markt écht eerlijk en transparant wordt. Of KPN wordt de onafhankelijke netbeheerder. Zolang ze dan maar niet meeconcurreren.”

Gerelateerde berichten...