How can I help?

“How can I help?”. Met deze zin treedt de ziekenhuisdirecteur Dr. Max Goodwin in de Netflix-serie New Amsterdam zijn medewerkers tegemoet. Altijd met een luisterend oor, een onderzoekende blik, alle aandacht voor de gesprekspartner, en vaak een creatieve oplossing.

Zonder een te grote broek aan te willen trekken is dit precies de vraag en de attitude waarmee ik als ICT’er de zorgprofessional in het ziekenhuis tegemoet treed. “How can I help?”. Hoe kan ICT jou helpen om betere zorg te verlenen? Hoe kan ICT helpen om efficiënter te werken, effectiever te zijn, beter informatie te kunnen uitwisselen en beter gebruik te kunnen maken van alle beschikbare patiënten data?

Hoe kan ik vanuit ICT de afdeling helpen om de systemen voor jou te laten werken, in plaats van andersom? Hoe kan ICT behulpzaam zijn bij het nadenken over de zorg van morgen, de zorg over 5-10 jaar? Welke technologische ontwikkelingen gaan de zorg vooruithelpen?

Goede ICT’ers stellen soms de vraag “Hoe ziet u als afdelingshoofd de toekomst van de zorg, en hoe kan ICT daarbij helpen?”. Maar de wedervraag die dan vaak gesteld wordt is “Welke technologische mogelijkheden komen er aan, welke ontwikkelingen verwachten jullie?”

Om uit die impasse te komen en concreter te worden met oplossingen, is het beter om te beginnen met de vraag “How can I help?”.
Om eerst te luisteren naar wat er speelt, waar de knelpunten zitten, waarop de samenwerking schort, waarom de informatie-uitwisseling tekortschiet. Want er is nog veel te doen. Zorgprofessionals mopperen over regeldruk en administratieve lasten. Omdat er veel te veel moet worden vastgelegd en gerapporteerd in de zorg. Omdat de overheid veel te veel rapportages verwacht van de ziekenhuizen. Waarom moet dat? Wat gebeurt daarmee? Wie of wat is daarmee gebaat?

Maar wees ‘ns eerlijk, helpen de huidige (ICT-)systemen om die administratieve last te verlichten, of voegen die alleen maar werkdruk toe?

Het is de hoogste tijd dat ‘de ICT’ begint met de vraag “Hoe can I help?” aan de zorgprofessional. En vervolgens heel goed luistert.

Over de auteur: Daniel Jolink is Portfoliomanager / Programmamanager bij het UMC Utrecht en actief betrokken bij de Stichting Projectmanagement in de Zorg. Hij heeft in die rol eerder gewerkt bij het Radboudumc, Erasmus MC en LUMC. Hij schrijft zijn blogs en artikelen op persoonlijke titel.

Lees ook:
  • CMIO, pak je rol (niet: chef EPD)
  • Hoelang kan een ziekenhuis zonder haar ICT?

Gerelateerde berichten...