Consument wil duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66%). Ze weten echter niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor.

Zo zegt 84% bewust te kiezen tijdens de aankoop, zodat ze geen producten retour hoeven te zenden. 68% zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die beschikbaar is. Iets meer dan een derde van de consumenten (36%) is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging.

Nederlanders willen ook wel zelf hun gedrag aanpassen om de bezorging te verduurzamen. Behalve bewuste keuzes om retourzendingen te vermijden zegt 68% zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die beschikbaar zou zijn. De consument laat de keuze voor een webwinke, nog in beperkte mate afhangen van duurzaamheid (36%).

Efficiënte logistiek

Slechts 28% van de consumenten denkt dat standaardlevering de volgende dag een duurzame afleveroptie is. Opvallend, want de CO2-impact van een online bezorging hangt vooral af van de vulgraad van de vrachtwagens en busjes. De logistieke processen gaan uit van ’s avonds inpakken en de volgende dag leveren. Een pakje thuisbezorgen met efficiënte logistieke processen heeft een ongeveer even grote CO2-impact als levering van het pakket aan een winkel of afhaalpunt.

Op de vraag wat webwinkels zelf kunnen doen om te verduurzamen, staat reduceren van plasticgebruik voor de consument bovenaan (88%). Minder verpakkingsmateriaal gebruiken  volgt daarna met 86%.

Webwinkels kunnen ook een grote impact maken in het verduurzamen van hun assortiment. Online winkels kunnen op het gebied van duurzaam verpakken en logistiek bijvoorbeeld nog veel doen. Maar volgens het rapport val een grotere milieuwinst  behalen in de producten die ze verkopen. Slechts 1% van de MVO-bewuste webwinkels in Europa heeft bijvoorbeeld een volledig duurzaam assortiment.

Lees ook:
  • Thuiswinkel.org: groei in online aankopen, maar niet uit China
  • Hoe digitalisering maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ondersteunt

Gerelateerde berichten...