De Mandemakers Groep: Product Informatie Management (PIM) vergroot efficiency en verhoogt sales

data paramedische dataverzameling

Data is de nieuwe olie. Evenals ruwe olie moet ook data eerst worden behandeld voordat deze echt kan worden ingezet. De Mandemakers Groep (DMG) implementeerde een systeem dat Product Informatie Management (PIM) wordt genoemd. Dit zorgt dat alle winkelformules dezelfde productinformatie tot hun beschikking hebben. Leveranciers hoeven hun data maar één keer aan. Een kijkje achter de schermen bij dit businessproject.

“IT is een facilitator, maar dit is echt een project van de business”. Dit maakt Frans Bouwmeester meteen duidelijk. Hij is Hoofd Keukens & Badkamers bij DMG. Dit familiebedrijf exploiteert verschillende formules. Denk aan Brugman Keukens & Badkamers, Piet Klerkx, Montel, Sanidirect en Keukenconcurrent. Het bedrijf heeft 500 fysieke winkels in Nederland, België en Duitsland. Daarnaast hebben de meeste formules ook een webwinkel.

 

Businesscase

Bouwmeester: “Toen e-commerce opkwam in onze branche hebben wij een eigen PIM ontworpen. Dit diende als systeem om de websites te voorzien van informatie. We konden het niet gebruiken om andere kanalen te voorzien van informatie. Voor onze verkoopgidsen gebruikten we weer een ander systeem.” De leveranciers hadden geen toegang tot deze databases. Zij leverden hun informatie op verschillende manieren en bestandsvormen aan. Een team op het bedrijfsbureau zorgde ervoor dat deze informatie op de juiste manier in het PIM en de andere databases terechtkwam.

Er kwam steeds meer druk om alle productinformatie centraal te ontsluiten. Bouwmeester: “Anderhalf jaar geleden besloten we de markt op te gaan voor een PIM. Om het systeem op de juiste manier in de organisatie te laten landen, hebben we een externe projectmanager aangetrokken. Er zijn namelijk veel verschillende afdelingen bij betrokken. De afdeling die verantwoordelijk is voor het samenstellen van de assortimenten, het bedrijfsbureau, e-commerce, marketing, ICT en last but not least: onze leveranciers.”

 

Informatica Product360

Vorig jaar zomer ging de organisatie live met een basisimplementatie van Informatica Product360. Het project was gestart zonder uitgewerkte businesscase. Een goede zet, denkt Bouwmeester. “Het is heel lastig om vooraf de voordelen te kwantificeren. Iedere businesscase klopt na verloop van tijd niet meer.”

“Wij waren ervan overtuigd dat het fundament onder productinformatie moest worden verstevigd, omdat informatie vandaag de dag een belangrijke concurrentiefactor is geworden. Klanten verwachten in hun customer journey heldere informatie. Bovendien kunnen we de operationele efficiency verhogen als we met één centrale productdatabase werken.”

Lees het hel verhaal online of in ICT/Magazine van september.