We verzamelen veel data. De hoeveelheid neemt exponentieel toe. De media waarmee we data verzamelen zijn talrijk en pluriform. De toepassing van sensortechnologie staat nog in de kinderschoenen, maar zal leiden tot een nog grotere verzameling van data. Hoe gaan we onze weg vinden in deze berg?
Een antwoord kan worden gevonden in de toepassing van Location Intelligence, dat structuren in datawolken ontdekt of aanbrengt. Daardoor kan er slim worden omgegaan met de data en ontstaat een kracht om de juiste data met elkaar te verbinden. Op basis van diverse vragen kan het noodzakelijk zijn om relaties te leggen. Bijvoorbeeld een vraag van een winkelketen naar een goede locatie om een nieuwe vestiging te openen. Location intelligence staat ook mede aan de basis van het concept van de smart city. De stromen van verkeer, afval, energie, voedsel enzovoort, kunnen steeds beter real time worden gestuurd op basis van locatiegebonden informatie.
Speurtocht
Location Intelligence kijkt al geruime tijd met diverse doelen naar datasets, om antwoorden te vinden. Meer dan ooit wordt het omgaan met data met behulp van Location Intelligence een ontdekkingsreis, een speurtocht naar onontdekte relaties en verbindingen, waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Dat wordt nog vele malen interessanter als we ook de ongestructureerde data van bijvoorbeeld Facebook en Twitter gaan meenemen. Neem een krachtige hagelbui met een grillig ruimtelijk patroon. Door middel van data analyse op getweet fotomateriaal (beeldherkenning) is het steeds beter mogelijk om het getroffen gebied en de schade in kaart te brengen.
Deze ontdekkingsreizen stellen hoge eisen aan de hanteerbaarheid van deze data (big data). Dat is geen kinnesinne, want we hebben namelijk niet alleen te maken met grote hoeveelheden data. Er is meer aan de hand. We spreken wel eens over ‘de vier V’s van big data’: Volume, Variety (data uit diverse bronnen), Veracity (onzekerheden ) en Velocity (real time data/streaming data). De vijfde V, Value, is datgene wat tijdens de reis ontdekt gaat worden.
Mooie uitbreiding
Niet voor niets is bij de HAS Den Bosch een lectoraat Location Intelligence ingericht. De HAS is een gerenommeerde kennisinstelling met kennis over de ontwikkeling van de leefomgeving, voedsel en voedselproductie in relatie tot groen en geo-informatie. De verwachte snelle groei van de wereldbevolking, de verandering van klimaat, de verstedelijking en de degradatie van het totale landbouwareaal heeft gevolgen voor de voedselvoorziening en vraagt snel om oplossingen. Middels een slimmere en duurzamere, data-gestuurde productie, verwerking en distributie kunnen we hier stappen zetten. Uiteraard speelt Location Intelligence hierin een belangrijke rol.
Bij de ontdekkingsreizen naar nieuwe verbindingen in datakluwens is (Geo) ICT ongelooflijk belangrijk. ICT brengt uiteindelijk de koppeling tussen data en toepassing tot stand. Voor de ict’er betekent dit een mooie uitbreiding van inzetmogelijkheden op basis van een grotere vraag naar competenties op het gebied van artisticiteit, creativiteit, ruimtelijke denken en participatie.
Over de auteurs
Hendrik Westerbeek is directeur Stichting Arbeidsmarkt Geo
Theo Thewessen is Lector Location Intelligence aan de HAS Hogeschool Den Bosch