Forrester beziet toekomst IT in 2017 als tijdperk van de klant

Er is waarschijnlijk geen sector die zo graag een blik in de toekomst werpt als ICT. De twee grote onderzoeksbureaus lopen hierin voorop.  In dit artikel geven we op enkele gebieden een beeld van hoe Forrester de toekomst van ICT ziet.

Het eerste onderzoek dat wij hiervoor bestudeerden, beschrijft de voorspellingen voor de rol van de CIO en de trends die aan de basis liggen van deze veranderingen. Meer dan ooit heeft de klant – de individuele consument en de zakelijke klant – de touwtjes in handen, een dynamiek die alleen nog maar sterker zal worden in 2017. Het is voor bedrijven in de afgelopen jaren een heel ander spel geworden om de gunsten van de klant te winnen, hen op de juiste manier te bedienen en om hun klandizie te behouden. Zij zijn het die het tempo van de veranderingen bepalen. Als u dacht dat de veranderingen al snel gingen de afgelopen jaren, houdt u dan maar vast voor 2017. Het tempo wordt dan nog verder opgevoerd en komt hoger te liggen dan ooit. De vaardigheid van het anticiperen en reageren bepaalt wie wel succesvol is en wie niet.

 

Nieuw leiderschap

De hedendaagse klant is gewend aan een cultuur van experimenteren en gebruikt een groeiend aantal devices en informatiestromen. En… de hedendaagse klant is onverzadigbaar. Dat voert de druk op bij organisaties, die bedrijfsbrede operationele veranderingen moeten doorvoeren alsmede nieuwe businessmodellen om de ‘customer journey’ van die klant boeiend te houden. Een onvermijdelijke voorwaarde is: nieuw leiderschap.

In 2017 zal de omloopsnelheid van managers met P&L-verantwoordelijkheid met 30 procent of meer toenemen.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van december.

Gerelateerde berichten...