Fraudehelpdesk: zeker 41 miljoen schade in 2020

identiteit op laptop cartoon met gezichtjes

De schade van fraude op en via internet steeg vorig jaar tot 41 miljoen euro. Dat zegt de Fraudehelpdesk in een jaarbericht.

De Fraudehelpdesk ontving vorig jaar rond de 350.000 fraudemeldingen. Verreweg de meeste gingen over WhatsAppfraude waar het vooral identiteitsfraude dat het meeste voorkwam. De stijging ten opzichte van 2019 is fors te noemen. In dat jaar bedroeg de gemelde schade nog ruim 26 miljoen euro.

Bekende

De WhatsApp-fraude gebeurt zogenaamd uit naam van een bekende. Een cybercrimineel steelt gegevens van een bekende van het slachtoffer en gaat dan berichten sturen uit naam van dat contact. Zo zijn er oplichtingspraktijken bekend waarbij een cybercrimineel zich met profielfoto en al voordoen als zoon of dochter van het slachtoffer die zogenaamd een nieuwe nummer heeft.

Nadat het gesprek is gestart zegt de cybercrimineel dat hij in een noodsituatie zit en snel geld nodig heeft. Als het slachtoffer vervolgens geld overmaakt zet de deur open voor het laten plunderen van de eigen rekening.

Voorbereiding

Opvallend was vorig jaar volgens de Fraudehelpdesk dat de voorbereiding van de criminelen steeds beter is. De profielen zien er steeds gelikter uit en de verzamelde voorinformatie is veel zorgvuldiger. Zo sturen de criminelen soms eerst een phishinglink. Soms ging het zelf zo ver dat de criminelen de telefoon opnemen en de stem van zoon of dochter nadoen. Volgens de Fraudehelpdesk is dat soms bedrieglijk echt en gaat in de richting van deepfake.

Andere veelvoorkomende vormen van fraude zijn beleggings- en identiteitsfraude. Dit laatste gebeurt tegenwoordig vooral door middel van misbruik van een bedrijfsnaam.

De top 3:
  • Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  • Cybercrime
  • Handelsplaats/webwinkelfraude

De Fraudehelpdesk wil dan ook stevig waarschuwen. Vooral omdat ook dit jaar heel uitzonderlijk is en er veel meer mensen dan normaal online hun zaken doen. “Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen,” stelt de Fraudehelpdesk in een verklaring. “Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje. Voor ondernemers geldt: bespreek fraude binnen het bedrijf. Licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.”

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...