Google-advertenties voortaan met minder bezoekersgegevens

Google logo Google Pay

Wie ruimte wil inkopen voor Google-advertenties moet het vanaf februari doen met minder bezoekersgegevens. Het gaat om informatie van gebruikers van de techreus die verstrekt worden aan bedrijven advertenties inkopen door middel van online veilingen.

Het bedrijf gaat stoppen met het tonen van zogeheten contextgevoelige contentcategorieën. Google zegt dat het besluit viel na diverse gesprekken met databeschermingsautoriteiten uit verschillende landen.

Zoekreus Google gebruikt voor advertentieverkopen een veilingsysteem met ‘real-time bidding’. Bedrijven die ruimte willen inkopen op websites kunnen dit geautomatiseerd doen. Ze kunnen kenmerken en interesses aanvinken zodat de advertenties bij de goede doelgroep terechtkomen. Ditgaat zo ver dat je automatisch gepersonaliseerd kunt adverteren.

Tot nu toe stuurt Google daarbij contextgevoelige bezoekersgegevens mee zoals de inhoud van de door gebruikers bezochte websites en apps. Door dit te stoppen kunnen bedrijven minder gericht adverteren.

 

Onderzoek

De aanleiding voor minderen van het aantal bezoekersgegevens is het besluit is een onderzoek van de privacywaakhond in Ierland. Men wilde duidelijkheid over hoeveel en welke persoonsgegevens het bedrijf verstrekte bij de veiling van advertentieruimte.

Hoewel dit onderzoek nog niet klaar is, besloot de techreus toch alvast maatregelen te nemen. Wanneer de uitkomsten van dat onderzoek bekend worden is overigens nog niet bekend.

 

Locatiegegevens

Een actie als deze is niet de eerste. Vorig jaar lag Google in ons land onder vuur vanwege onterecht verzamelen van locatiegegevens. De Consumentenbond en een groot aantal andere organisatie klaagden hierover bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Het bedrijf ontfutselde volgens de bond haast ongemerkt toestemming van gebruikers van Androidtoestellen voor gebruik van hun locatiegegevens. Aanvullend onderzoek leerde  bovendien dat bij 54% van de bezitters van een Android-telefoon de functie ‘web&app activiteit’ is ingeschakeld. Hierdoor worden automatisch alle locatiegegevens van zowel internetgebruik als appgebruik automatisch met Google gedeeld. Volgens de bond is dat in strijd met de wet.

 

Gerelateerde berichten...