Helft consumenten vermijdt webshops vanwege chatbot

consumenten ACM webshop

Artificial Intelligence (AI) maakt een opkomst in de digitale en fysieke klantreis van de consument. Zo geeft één op de vijf (19%) consumenten tussen de 18 en 30 jaar aan AI te raadplegen voor advies over hun aankopen. Onder alle Nederlandse kopers ligt het gemiddelde inmiddels ook al op één op de tien (9%).

Dit blijkt uit recent onderzoek van full-service digitaal bureau NOBEARS, onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Eén op de tien (9%) hecht zelfs meer waarde aan advies gegeven door AI dan aan menselijk advies. Ook hier ligt het percentage onder jongeren hoger (16%).

Zorgen over AI

In de digitale klantreis wordt AI ook steeds meer omarmd door de consument. Zo bestempelt 12 procent de opkomst van AI in klantreizen als een positieve ontwikkeling. Vooral kopers tussen de 18 en 30 jaar (22%) zijn optimistisch over AI.

Toch zijn er ook twijfels over de inzet van AI tijdens winkelervaringen. 53 procent van de consumenten vindt dat het gebruik van AI tijdens een shopervaring leidt tot gebrek aan persoonlijke interactie. Daarnaast wekt het gebruik van AI de nodige zorgen op over de hoeveelheid persoonlijke gegevens die winkels via AI-systemen verzamelen. Maar liefst 54 procent van de Nederlanders maakt zich hier druk om. Opvallend is dat consumenten boven de 66 jaar (64%) zich hier meer zorgen over maken dan jongere consumenten (44%).

Persoonlijke interactie cruciaal

Tijdens het online winkelen, blijft de menselijke touch essentieel. Zo vermijdt de helft (51%) van de consumenten zelfs webshops die hen dwingen te communiceren via een chatbot in plaats van met een echte medewerker. Dat de consument geen grote fan is van chatbots, blijkt ook uit het feit dat twee derde (67%) van de consumenten, webshops waar communicatie alleen met een chatbot mogelijk is, als irritant bestempelt. Zelfs wanneer iemand dankzij een chatbot sneller geholpen wordt dan door een echt persoon, staat slechts 12 procent van de consumenten ervoor open.

Niet alleen online, maar ook tijdens fysieke winkelervaringen geeft de meerderheid van de consumenten de voorkeur aan hulp van een echt persoon. Slechts 10 procent van de consumenten wordt liever geholpen door een virtual shopping assistent. De jongere generatie staat positiever tegenover de inzet van AI in de klantreis. Vooral consumenten tussen de 18 tot 30 jaar geven vaker (21%) de voorkeur aan virtuele hulp.

Gerelateerde berichten...