Luchtverkeersleiding schakelt helemaal over op satellietnavigatie  

vliegtuig opstijgend

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) schakelt vanaf 12 augustus helemaal over op innovatieve satellietnavigatie. Hiermee navigeren vliegtuigen niet via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten van en naar de start- en landingsbanen. Naar verluidt levert dat naast modernisering minder hinder op voor omwonenden.

Bij satellietnavigatie gebruikt de piloot van een vliegtuig voorgeprogrammeerde punten in de navigatiecomputer. Dit levert een aantal voordelen op. Zo kunnen vliegtuigen, wanneer het instrument landingssysteem van een baan niet beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens onderhoud, met satellietnavigatie en bij voldoende zicht blijven landen op de landingsbanen die de minste geluidshinder opleveren.

Dat betekent reductie van geluidshinder voor bewoners onder de routes naar de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan. Op een aantal banen waar nog geen instrumentnadering mogelijk was, komen ook precisienaderingen beschikbaar.

Nieuwe vliegroutes

De verminderde afhankelijkheid van navigatiebakens op de grond maakt het mogelijk efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar de luchthavens, waar mogelijk om woonkernen heen. De daling van vliegtuigen kan daarbij meer gelijkmatig en met minder motorvermogen verlopen. En dus is er ook minder geluidshinder.

De omschakeling maakt het straks ook makkelijker om in te spelen op de herindeling van het Nederlandse luchtruim van de komende jaren. De satellietnavigatie zorgt ook dat de plannen van de Europese Commissie om alle luchtruimen binnen Europa beter op elkaar te laten aansluiten kunnen doorgaan. Hiermee kunnen de routes tussen landen flink korter worden.

Investeren

LVNL blijft wel investeren in navigatiebakens op de grond, zodat vliegtuigen die niet kunnen navigeren op satellietnavigatie, veilig kunnen blijven navigeren. Ook bij een eventuele storing in de satellietnavigatie dienen de navigatiebakens op de grond als één van de back-up systemen.

Van de negen bakens die nu nog verspreid over Nederland staan, blijven die bij Rotterdam, Schiphol, Eelde en Maastricht in gebruik. Samen zorgen die voor een landelijke dekking. De bakens bij Eelde en Rotterdam zijn recent vervangen. Het baken dat bij Schiphol staat, wordt de komende periode vervangen door een nieuw exemplaar.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X