Maakbedrijven hebben geen zicht op winstgevendheid digitale transformatie

maakbedrijven

IFS presenteert de resultaten van het ‘Shaping the Future of Manufacturing’ onderzoek, uitgevoerd door IDC. Het onderzoek identificeert manieren waarop bedrijven uit de manufacturingindustrie (maakbedrijven) hun groei kunnen optimaliseren door te kijken naar hun toekomstplannen, hun IT-strategie en alle uitdagingen die hierbij komen kijken.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 160 bedrijven in manufacturingindustrie in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Uit de studie blijkt onder meer dat maakbedrijven de volgende aspecten als grootste obstakels zien: stijgende loonkosten (61%), cyberaanvallen (48%), stijgende kosten voor grondstoffen (42%) en disrupties in de supply chain (42%).

Het lijkt erop dat deze uitdagingen niet op korte termijn gaan verdwijnen. Het is daarom dan ook aan de maakbedrijven om hun bedrijfsmodellen aan te passen en verder te kijken dan business as usual. De digitale transformatie is een blijvend onderdeel van de bedrijfsstrategie en maakt deze transitie mogelijk. Zo blijkt uit de data van IDC namelijk dat meer dan de helft van de bedrijven in de maakindustrie (53%) blijft investeren in digitale initiatieven om hun kernactiviteiten te ondersteunen.

Waarde van digitale investeringen

IDC’s Shaping the Future of Manufacturing toont verder aan dat maar liefst 62 procent van de maakbedrijven geen duidelijkheid heeft over de ROI van hun digitale transformatie-initiatieven. Als deze onoverzichtelijke situatie aanhoudt, lopen bedrijven in de manufacturingindustrie het risico dat ze hun concurrentievoordeel verliezen en de omvang en implementatie van toekomstige projecten in gevaar brengen.

Volgens eerder onderzoek van IFS geven CIO’s steeds meer prioriteit aan technologie-investeringen die de bedrijfsveerkracht vergroten en waarde genereren. Maar zonder zicht op de ROI blijft het lastig voor maakbedrijven om het senior IT-management ervan te overtuigen meer budget vrij te maken voor digitale initiatieven.

Volwassen strategie

Maakbedrijven behalen de grootste ROI-winst door de digitale initiatieven uit te breiden tot meer dan alleen pilots, ze moeten een volwassen strategie voor de digitale transformatie inzetten om processen en mensen aan te sturen. De studie laat ook zien dat maakbedrijven hun ROI-voordelen behalen of zelfs overtreffen door zich te focussen op de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen (51%) en het werken met nieuwe ecosystemen (37%).

Gerelateerde berichten...