Naam internetprovider XS4all blijft bestaan: comité niet blij

Internetprovider XS4ALL blijft bestaan. Dat maakte moederbedrijf KPN vandaag bekend. Het actiecomité XS4all moet blijven is echter allesbehalve blij.

Dat komt omdat het merk merk blijft bestaan maar de organisatie niet. Topman Joost Farwerck deelde vanmiddag aan de medewerkers mee dat KPN de kracht van het merk wil  houden. De techniek aan de achterkant echter, gaat wel op in die van KPN.

 

Opgeheven

Volgens de topman zullen de huidige klanten van Nederlands oudste provider niets moeten merken. Toch zijn de medewerkers niet meer in dienst zijn bij XS4ALLl-bv, maar bij KPN. De bedoeling is dat in maart de provider als apart bedrijf wordt opgeheven. Dat opheffen gaat zover dat ook het internetsignaal van XS4all KPN gaat lopen.

Het comité XS4all moet blijven is helemaal niet blij en stelt dat KPN klanten een rad voor ogen draait. “Wij zijn geschrokken van het plan en beschouwen het als nog slechter dan het simpelweg direct volledig opheffen van XS4ALL,”stelt het comite in een reactie op hun site.

“De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend. Er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren.”

 

Onderzoek

Aanleiding voor deze koerswijziging van KPN, die eerst XS4ALL helemaal wilde opheffen, lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN klanten naar hun mening vroeg. De resultaten daarvan zijn nog geheim, maar volgens het comité antwoordde zo’n 75% dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet.

Ook de ondernemingsraad van XS4all is uiterst kritisch volgens dagblad de Telegraaf. De raad stelt zelfs dat zij niet gekend zijn in de oplossing. Daan Willems, voorzitter van de ondernemingsraad van XS4all.

Willems stelt dat het plan louter voor de bühne is. Het lijkt het zelfde als vroeger, maar in werkelijkheid draait alles op de it-structuren van KPN. Dit is bovendien een sterfhuisconstructie, want volgens Willems worden nieuwe klanten van XS4All niet meer worden aangenomen maar doorgesluisd naar KPN.

 

26 jaar

Op 1 maart wordt XS4ALL na 26 jaar opgeheven. Dan vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. KPN heeft vanaf dan zeggenschap over het bedrijf.

Dit betekent bijvoorbeeld dat de ondernemingsraad van XS4ALL kan worden opgeheven. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden.

Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als ‘XS4ALL’ bereikbaar zal zijn, maar wel binnen KPN. XS4ALL gaat dus verder als een soort KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient.

Die integratie van techniek betekent dat XS4ALL-klanten en hun data uiteindelijk volledig in de systemen van KPN komen te zitten. Momenteel zijn die systemen nog gescheiden. Na de samenvoeging zijn ook het privacy- en securitybeleid van KPN geldt.

 

Sticker plakken

Volgens het comité haalt KPN het technische hart uit XS4ALL.  “Dan wordt het vooral een kwestie van standaard-antwoorden oplezen. Facturen worden door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt.”

Het actiecomité is zeer teleurgesteld dat KPN de integratie op deze manier voortzet en vindt dat klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. “Door de merknaam voorlopig te laten bestaan, maar het bedrijf als entiteit al op te heffen en achter de schermen te starten met de integratie van techniek, wordt XS4ALL verder uitgehold en verwordt het tot niet meer dan een label. Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van XS4ALL. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen XS4ALL meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit. Wat KPN nu doet met de integratie, is alsof je gaat eten bij een sterrenrestaurant maar vervolgens fast food voorgeschoteld krijgt.”

 

Klanten en werknemers

Klanten van XS4ALL hebben inmiddels ook een mail gekregen van Jorg Kramer, de directeur van XS4ALL. Het comité zet de titel in haar verklaring nadrukkelijk tussen aanhalingstekens. “Daarin wordt ook gedaan alsof alles bij het oude blijft. Dat is dus nadrukkelijk niet zo. Ook stelt hij bijvoorbeeld dat ‘XS4ALL zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang’, terwijl KPN al vijf jaar geleden de woordvoering van XS4ALL op maatschappelijk gebied heeft stopgezet. Dus hoezo ‘blijft inzetten’?”

Het comité hekelt verder hoe KPN omgaat met de werknemers van XS4ALL. “Ook schrijven ze dat per 1 maart alle medewerkers overgaan naar KPN, omdat XS4ALL wordt opgeheven. Let wel: medewerkers hebben vandáág te horen gekregen dat dit allemaal gaat gebeuren, zij worden dus anderhalve maand van tevoren voor het blok gezet.”

Storm van kritiek

Nadat bekend was geworden dat KPN Nederlands oudste provider en luis in de pels XS4ALL wilde opheffen ontstond een storm van kritiek. Er werd een comité opgericht dat in korte tijd tienduizenden handtekeningen bij elkaar kreeg en in november binnen een dag via een crowdfundingsactie  genoeg geld bij elkaar bracht voor een provider met de oorspronkelijke normen en waarden van XS4ALL. De actie zou vandaag moeten aflopen en moest maximaal 2,25 miljoen bij elkaar brengen.

 

Gerelateerde berichten...