113 Zelfmoordpreventie, de hulplijn voor mensen die rondlopen met zelfmoordplannen, lanceert de app ‘113 vraag maar-app’. De app moet mensen helpen die het vermoeden hebben dat iemand in hun omgeving rondloopt met zelfmoordplannen.
De app is vrijdag geïntroduceerd tijdens de viering van het tienjarig bestaan van de hulplijn en site. De ruim tweehonderd vrijwilligers werden daarbij uitgebreid in het zonnetje gezet. Koningin Maxima was daarbij aanwezig en bezocht onder andere het callcenter van de lijn.
Steunen
Via de app kan een omstander op een snelle en eenvoudige manier leren hoe je iemand die met dergelijke plannen rondloopt kunt steunen met vragen en een gesprek. De bedoeling is vooral dat iemand met zelfmoordgedachten zich uitgenodigd voelt om te praten over die gevoelens.
“Veel mensen vinden het moeilijk om over zelfmoord te praten, maar het kán wel,” stelt de organisatie in een bericht. Volgens de instelling breng je iemand niet op gedachten door hierover te praten. “Je kunt het risico op suïcide juist verkleinen door er met de ander over in gesprek te gaan. Het kan helpen om de eenzaamheid en spanning weg te nemen en een oplossing te vinden.”
In de is dan ook meer uitleg te vinden over zelfmoordgedachten, feiten en fabels, mogelijke signalen en oefeningen.
Vijf per dag
In Nederland sterven gemiddeld 5 mensen per dag aan zelfmoord. Meer dan 1,3 miljoen Nederlanders krijgen in hun leven te maken met suïcidale gedachten.
Daarom voert 113 sinds twee jaar campagne om het taboe rondom praten over zelfmoord te doorbreken. Bij de lancering van de VraagMaar app komt binnenkort daarom ook een online publiekscampagne.
De app is verkrijgbaar in de App Store van Apple, bij Google Play en via deze pagina.