Zakelijke leiders zijn steeds afhankelijker van dashboards, maar twijfelen of de data die ze daarmee raadplegen wel alle informatie geeft. Ze zijn onzeker door het gebrek aan tijd om data te onderzoeken en door een mogelijk vals vertrouwen in de data die ze wél gebruiken voor besluitvorming.
Overweldigd door de hoeveelheid informatie die ze dagelijks ontvangen, geeft maar liefst 83 procent van de beslissers in Nederland toe dat ze slechts soms of zelden vraagtekens zetten bij de gegevens waar ze dagelijks op vertrouwen. Toch maakt 62 procent zich zorgen dat zij teveel vertrouwen op statische dashboards en daardoor belangrijke kansen missen.
Grote afhankelijkheid van dashboards
Deze inzichten komen uit het onderzoeksrapport Data, Decisions and Doubt: A 2025 Leadership Perspective. Het onderzoek is verricht onder 500 beslissers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het is uitgevoerd door onderzoeksbureau Sapio in opdracht van customer journey management specialist TheyDo.
Het onderzoek laat zien dat zakelijke beslissers tegenwoordig in hoge mate afhankelijk zijn van digitale dashboards waarin bedrijfsinformatie samenkomt. Meer dan de helft van de deelnemende Nederlandse leiders geeft echter aan zich overweldigd te voelen door de data en dashboards die ze dagelijks gebruiken. Tijd is een belangrijk struikelblok: 31 procent geeft aan niet genoeg tijd te hebben om de beschikbare data effectief te analyseren.
Angst voor verkeerde aannames
Omdat slechts 42 procent van de bedrijfsdata volledig wordt gebruikt bij besluitvorming, vrezen managers en directeuren voor beslissingen op basis van verkeerde aannames of gebrekkige onderbouwing. Samenwerking is een ander zwak punt: twee van de vijf deelnemende beslissers in Nederland geeft toe dat ze zelden andere afdelingen betrekken, wat leidt tot gefragmenteerde inzichten en slechte coördinatie.
AI belooft diepgaandere analyses, voorspellende inzichten en verbeterde productiviteit: 27 procent heeft AI dan ook al geïntegreerd in zijn processen. Tegelijk groeit de angst dat het ontsluiten van meer gegevens en inzichten de overvloed aan data alleen maar groter zal maken. Ook maken beslissers zich zorgen over misplaatst vertrouwen in de inzichten die AI biedt. Dit zou een juiste besluitvorming juist bemoeilijken.
De paradox van AI
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat er een AI-paradox is. Hoewel 27 procent van de Nederlandse leiders AI heeft geïntegreerd in hun processen – dit is 31 procent in het Verenigd Koninkrijk en 26 procent in de Verenigde Staten – zorgt AI-integratie ook voor een overvloed aan data en meer angst voor misplaatst vertrouwen in de inzichten die dit zou moeten opleveren.
Van de ondervraagde zakelijke leiders geeft 44 procent aan dat ze naar hun gevoel niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van AI. De grootste zorgen hebben ze op dit vlak over cybersecurity (48 procent), integratieproblemen, ofwel het implementeren van AI in bestaande systemen en processen (32 procent) en onvoldoende beschikbaarheid van data voor AI om te gebruiken (28 procent).
Inzichten samenbrengen
Het rapport roept op tot een verschuiving in data management en pleit voor ‘journey management’ dat inzichten van verschillende afdelingen samenbrengt en bruikbare strategieën bevordert in plaats van te vertrouwen op statische dashboardinzichten die slechts een beperkt beeld laten zien. Laat dat nu net de dienstverlening zijn die TheyDo biedt.
Leidinggevenden zijn te afhankelijk geworden van dashboards en missen daardoor bruikbare inzichten, vindt Jochem van der Veer, oprichter en CEO van TheyDo. “Data zijn overweldigend en statische gefragmenteerde inzichten zorgen voor het risico dat belangrijke beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames en dat er belangrijke kansen worden gemist.”
‘AI strategisch toepassen’
Hij vervolgt: “AI-integratie is een cruciaal knooppunt voor bedrijven. Het kan in potentie een aantal van deze zorgen wegnemen, maar leiders maken zich terecht zorgen dat het hun workflow-problemen groter kan maken. Alleen door data te contextualiseren en AI strategisch toe te passen naast journey management kunnen leiders weer duidelijkheid en vertrouwen krijgen.”
Het onderzoek waar bovenstaande inzichten uit voortkomen, bevat de meningen van 500 zakelijke beslissers in sectoren als de financiële dienstverlening, gezondheidszorg, detailhandel en productie. Doel was de uitdagingen van datagedreven besluitvorming in kaart brengen en oplossingen voorstellen ‘om bedrijven te helpen om te gaan met de uitdagingen van het moderne datatijdperk’.