Organisaties voelen de druk om AI te adopteren, maar de meesten, en vooral IT-beslissers, zeggen er nog lang niet klaar voor zijn. Ze missen zowel de noodzakelijke infrastructuur als de technologie.
Dat blijkt uit de ‘AI Readiness Index’ van Cisco. Vrijwel alle bedrijven meldden een groeiend urgentiegevoel om AI te in te zetten. Rond de 85% denkt dat ze binnen achttien maanden actie moeten ondernemen. Zes op de tien voelt nog meer druk, en denkt dat ze binnen twaalf maanden iets op AI-gebied moeten presteren. Doe bedrijven voelen zich hier echter nog minder klaar voor dan vorig jaar. Slechts 13% zegt helemaal klaar te zijn om het potentieel van AI te benutten. Vorig jaar was dat nog rond de 14%.
Vooral de infrastructuur, die vaak hiaten in de rekencapaciteit heeft, de netwerkprestaties van datacenters en cyberbeveiliging spelen een rol. Slechts 21% van de organisaties heeft volgens IT-beslissers de benodigde GPU’s om aan de huidige en toekomstige AI-eisen te voldoen. Slechts drie op de tien is in staat om gegevens in AI-modellen te beschermen met end-to-end-encryptie, beveiligingsaudits, en continue-monitoring. Ze hebben dan ook vaak geen antwoord op een onmiddellijke dreiging.
Herkomst en opschonen van data kan beter
Bijna een derde zeggen IT-beslissers in het onderzoek dat ze AI-technologieën wel kunnen inzetten en benutten. Wat betreft data zegt acht op de tien bedrijven inconsistenties of tekortkomingen te ervaren bij voorverwerking en opschoning van gegevens voor AI-projecten. Dat is bijna even veel als een jaar geleden. Twee derde vindt dat er ruimte is voor verbetering bij het traceren van de herkomst van data.
Vaardigheden zijn ook een probleem, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 31% van de organisaties vindt hun kennis en kunde echt klaar voor AI. Een kwart vindt dat hun organisatie onvoldoende middelen beschikbaar heeft. Ondertussen zijn respondenten ook vaak van mening dat bestuurders minder ontvankelijk zijn voor nieuwe projecten met AI.
Tip:
- “Sterke relatie tussen privacybewustzijn en AI-vertrouwen”