2min Personeel

Nieuwe Digital Academy moet arbeidstekort IT-sector aanpakken

Nieuwe Digital Academy moet arbeidstekort IT-sector aanpakken

Digital Realty lanceert de Digital Academy on het arbeidstekort in de IT-sector aan te pakken. De Academy richt zich vooral op de datacentersector.

Digital Academy is een intern opleidingsprogramma dat mbo-studenten opleidt voor een carrière in de datacentersector. Het moet de kloof verkleinen tussen de groeiende vraag naar gekwalificeerd personeel en het beschikbare aanbod van talent. De datacentersector is relatief onbekend bij veel geschikte kandidaten. Daarom gaat het initiatief daar van start. De eerste groep van zes studenten, drie mannen en drie vrouwen, start op 1 december. Digital Realty wil in de komende drie jaar elk half jaar een nieuwe groep laten beginnen met de opleiding.

De Digital Academy biedt een acht maanden durend programma voor kandidaten met een startkwalificatie, zoals een MBO-niveau 2-diploma of HAVO-diploma. Deze deelnemers komen in dienst bij Digital Realty. Ze werken drie dagen per week in een team en één dag per week met een trainer die de studenten begeleidt bij hun opdrachten en projecten.

Opleiding tot instapniveau datacentermedewerker

Met specifieke aandacht voor het stroomvoorzienings- en koelingsexpertise van datacenters worden de deelnemers opgeleid tot instapniveau datacentermedewerkers. Als site-engineers zijn zij medeverantwoordelijk voor de continuïteit van de stroomvoorziening en koeling in datacenters. Dit houdt in dat de deelnemers preventief onderhoud uitvoeren om te zorgen dat de stroomvoorziening altijd beschikbaar is en de koeling operationeel blijft, zelfs bij storingen.

Sander van Kesteren, Project Manager Digital Academy bij Digital Realty, benadrukt de maatschappelijke waarde en bredere impact van dit initiatief. “We zijn ontzettend enthousiast over de lancering van de Digital Academy, een initiatief dat we met passie ondersteunen. Dit programma biedt een platform waar verschillende partners kosteloos in hun vrije tijd aan kunnen bijdragen, wat een waardevol verschil maakt in onze gezamenlijke missie. Door deze samenwerkingen slaan we een brug tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Er ligt een aanzienlijk arbeidsmarktpotentieel, en met de Digital Academy willen we onze verantwoordelijkheden en mogelijkheden aangrijpen om deze kloof te overbruggen. Samen kunnen we de kansen benutten en het arbeidstekort effectief aanpakken.”

Tip: