Webcare contacten vinden steeds vaker plaats in de avonduren. Bedrijven lijken daar goed op in te spelen door de openingsuren buiten kantooruren te verruimen. Dat blijkt uit onderzoek naar het Twittergedrag van de top 150 webcare-accounts. Retweets zijn daarin niet meegeteld.
Actiefste op de lijst van 150 zijn NS, KPN, PostNL, Ziggo en KLM. Gemeenten doen het ook goed. 10% van de Top 150 bestaat uit gemeenten. Dit percentage steeg dit jaar met 3,67%. De toename komt vooral voor rekening van de top 5. Zo bieden KLM en NS 24/7 service en zijn PostNL, Ziggo en KPN tot 22:00 of 23:00 bereikbaar.
Gemiddeld verstuurt de Top 150 zo’n 36 reacties via Twitter per dag. De Top 5 alleen al verstuurt dagelijks ruim 420 reacties.
Daarbij blijkt dat maandag reactiedag voor de bedrijven is. Op woensdag worden de meeste mentions gedaan.
Woensdag lijkt de meeste populaire dag om een mention aan een webcare-account te sturen. Daarentegen versturen webcare-accounts de meeste reacties op maandag, met name tussen 11:00 en 12:00. Het lijkt erop dat daar ook nog berichten tussen zitten van de zondagavond ervoor.
Rond 11:00 worden gemiddeld de meeste vragen gesteld en klachten geuit. Er is weer een korte opleving rond 16:00, waarna het volume langzaam afneemt. Reacties van webcare-accounts worden het vaakst geplaatst om 10:00 en 16:00. Opvallend is de daling in reacties richting 13:00, rond lunchtijd.
Volgens onderzoekers bij de ontwikkelaar van webcaretools Obi4wan gaat het om een kwantitatieve analyse van dagen en tijd waarop berichten van Twitter binnenkomen en verstuurd worden door webcare-accounts.