Omroepen gebruiken teveel trackingcookies

Persoonsgegevens

Nederlandse nieuwssites, op die van de de NPO na, gebruiken veel vaker trackingcookies dan elders in de EU. Ze horen daarmee tot de grootste dataverzamelaars in Europa. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Volkskrant en de Fontys Hogeschool voor de Journalistiek.

De onderzoekers gebruikten het programma Ghostery in een speciale onderzoeksbrowser. Deze brengt zowel cookies als andersoortige trackers in kaart. Het gaat naast de analysecookies vooral om trackers van zogeheten ‘derde partijen’. Deze worden gebruikt door commerciële partijen voor gerichte advertenties. Om dat te kunnen doen verzamelen ze zoveel mogelijk gerichte data van de bezoekers.

Derden

Het onderzoek vond plaats onder de vijf grootste en dus meest bezochte sites in alle EU-landen. In Nederland waren dat de site van AD.nl, NU.nl, Telegraaf.nl, RTLnieuws.nl en NOS. Respectievelijk plaatsen ze per bezoek 26, 25, 16, 25 en 1 trackers en cookies.

Nederland gaat bij het cookie-plaatsen voorop. Ons land wordt gevolgd door Bulgarije, Polen, Turkije, Engeland, Duitsland en Frankrijk. De Scandinavische landen Noorwegen Zweden en Denemarken scoren beter. Verder doen ook Hongarije, Zwitserland en Ierland het goed met relatief weinig tracking- en andere cookies.

Princeton

De onderzoeksgroep noemt het opvallend dat Duitsland zo hoog scoort. Dit land staat immers bekend om de strenge regels voor privacy. Het is dan ook vanwege Hongarije, Zwiterland en Ierland dat de EU nog wel gemiddeld beter scoort dan de onderzochte nieuwssites uit het Amerikaanse onderzoek van Princeton uit2016. Daar was de gemiddelde score 22 versus 35 trackers. Dit is inclusief analytics-cookies.

Het Princeton-onderzoek vond plaats rond het cookiegebruik van de 1 miljoen grootste sites in de wereld. De categorie ‘nieuws’ stond bovenaan de lijst. De verklaring was toen dat nieuwssites, veel meer dan andere sectoren, afhankelijk zijn van advertenties van derden. Dit is vooral het geval bij nieuws dat gratis wordt aangeboden.

De Volkskrant steekt overigens ook de hand in eigen boezem. Uit onderzoek van de eigen site blijkt dat bezoekers zeker 20 cookies krijgen. Dit betekent wel dat de site van de krant buiten de top-5 valt.

Betaalmuren

Inmiddels is er wel een verandering aan de gang. Vooral in Nederland hebben veel nieuwssites nu betaalmuren. Daarbij speelt ook de ingang van de wet AVG een rol. De wet moet sitebezoekers beschermen tegen advertentie- en techbedrijven die alles willen weten en volgen.

Door de AVG neemt het gebruik van cookies steeds meer af. Soms worden ze zelfs helemaal afgeschaft. Dat betekent dat datagedreven marketing een andere richting moet zoeken.

STER, dat de publieke omroep voorziet van reclames, schafte begin dit jaar advertentiecookies helemaal af. Ze maken nu gebruik van advertenties op basis van context. Dat betekent dat bij een artikel over een bepaald onderwerp een passende advertentie staat. Tot nu toe zijn de bevindingen positief.

Lees ook:
  • Beyond the Hype: How to Get Real Value from AI in Analytics
  • NLProfiel gaat niet verder als gevolg van cookiewijzigingen

Gerelateerde berichten...