Onderzoek Platform DIT: Meer informatie zorgt voor meer vrouwen in IT-sector

vrouwelijke borstkanker met AI

De IT-sector kampt met een tekort aan vrouwelijk talent en bevindt zich in een vicieuze cirkel. Maar als dit vrouwelijk talent meer informatie over de mogelijkheden binnen de ICT-sector had gehad, dan zouden meer vrouwen een opleiding in de IT/Techniek overwogen hebben. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Kimberley Kanters in opdracht van Platform DIT (Diversiteit in IT).

Platform DIT zet zich in voor diversiteit in de technologiebranche en bestaat onder andere uit een groep vrouwelijke ICT professionals van IT-leveranciers als Oracle, IBM, Microsoft, Cisco en IT-Ernity. Platform DIT wil ondermeer vrouwen en meisjes enthousiasmeren voor een carrière in technologie en nodigt ondermeer regelmatig docenten bij de verschillende bedrijven uit voor zogenoemde Teach-the-Teacher sessies. Daar tonen ze de laatste trends op ICT gebied zodat de docent op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op zijn/haar vakgebied en zo een betere motivator is en leerlingen enthousiast kan maken voor het ICT-vak.

 

Het onderzoek

Van september 2015 tot en met januari 2016 is er een afstudeeronderzoek uitgevoerd naar een manier om vrouwelijk talent tussen de 17 en 30 jaar aan te trekken tot de IT-sector en de beste manier om de vrouwen te benaderen. Uit de resultaten blijkt dat de manier om de IT-sector aantrekkelijker te maken het aannemen van meer vrouwen is. Maar hier zit nou net het probleem, want de IT-sector kampt met een tekort aan vrouwelijk talent.

Circa 75 procent van de vrouwen heeft geen studierichting techniek overwogen, maar had deze keuze sneller overwogen wanneer zij hier meer informatie over hadden gehad. Er moet dus meer reclame komen met vrouwelijke rolmodellen. Verder moet er op scholen meer aandacht voor techniek komen, bijvoorbeeld op introductiedagen. Vrouwen willen weten wat de IT-sector precies inhoudt.

In totaal hebben 172 vrouwen de enquête ingevuld. Hieruit bleek dat 101 respondenten de IT-sector zien als een mannenwereld. Ze vinden dit een negatief punt wat betreft het ambieëren van een baan in de sector. De arbeidsomstandigheden die als het belangrijkst werden genoemd, zijn volgens deze vrouwen de sfeer en de collega’s. Dit komt overeen met het feit dat zij denken dat er vooral mannen in de IT-sector werken. De helft van de geïnterviewde vrouwen vindt dat er meer vrouwen in de IT-sector moeten werken. Hun beeld kan veranderen als er ook daadwerkelijk meer vrouwen in deze sector zouden werken. Er is dus sprake van een vicieuze cirkel.

Onvoldoende aandacht

Bijna alle vrouwen geven aan dat zij niet weten wat de IT-sector precies inhoudt. Zij zouden meer informatie willen over de inhoud, de werkzaamheden/carrièremogelijkheden en over welke bedrijven binnen de IT-sector passen. Deze informatie krijgen zij het liefst via een website  waar alles overzichtelijk op staat. Deze website moet een aantrekkelijke lay-out hebben een aantrekken tot lezen. Dit kan gedaan worden door middel van leuke blogs en het maken van filmpjes. Ook zouden de respondenten informatie via social media een prettige manier vinden, mits zij worden uitgenodigd om de pagina te bezoeken. Dit triggert tot actie.

“Dit onderzoek toont aan dat in het basisonderwijs geen tot onvoldoende aandacht is voor programmeren. En in het voortgezet onderwijs is het vak informatica vaak nog een ondergeschoven kindje”, aldus Jannie Minnema, voorzitter van Platform DIT. “Leerlingen met een techniekprofiel krijgen dit vak niet altijd aangeboden, omdat er geen docenten te vinden zijn. In sommige gevallen is er wel een docent, maar moeten scholen een beroep doen op een niet-bevoegde leerkracht of iemand die ‘het erbij doet’. Dat is vooral met een vak dat zo snel verandert een slechte zaak. Opvallend in dit verband is dat het hoger technologie-onderwijs in ons land wel heel goed is georganiseerd. Het staat ook hoog aangeschreven. Studenten uit de hele wereld weten onze technische universiteiten en hogescholen goed weten te vinden. Nu moeten we er nog voor zorgen dat ook Nederlandse scholieren de route naar de technische opleidingen makkelijker vinden. Hier ligt een verantwoordelijkheid bij ouders, de overheid en de IT-sector.“

Digitale wereld

Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT: “Door computational thinking, waaronder programmeren, op te nemen in de lesprogramma’s en eindtermen in basis- en middelbaar onderwijs maken kinderen en dus ook meisjes al vroeg kennis met de digitale wereld. Zo leren zij de wereld achter het schermpje van hun smartphone begrijpen. Dat is in mijn ogen een veel grotere stimulans dan reclamecampagnes.”

“Het was erg interessant om de mening en de verhalen van vrouwen door heel Nederland te horen over de IT-sector. Hieruit werd meteen duidelijk dat de meerderheid van deze vrouwen zo’n vertekend beeld van deze sector heeft en niet weten wat het inhoudt,” aldus Kimberley Kanters die het onderzoek als stage-opdracht heeft uitgevoerd.

Gerelateerde berichten...