Online shoppers: Eerst reviews checken, dan bestellen

acm thuiswinkel.org achteraf betalen iDEAL

Veel online shoppers doen aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Fraudehelpdesk, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC) en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.

Deze organisaties roepen shoppers op vooraf checken van onbekende webshops met de campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat 50% van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. De artikelen kwamen bijvoorbeeld te laat aan, er was iets mis met de producten, ze ontvingen iets anders dan ze bestelden of de online shoppers kregen helemaal niets.

Onbekende webshops

Vooraf checken van reviews kan, zeker bij onbekende webshops, achteraf veel gedoe schelen. Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat ruim 59% van de consumenten afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht. Ze kenden de webshop niet en hadden er ook niet van gehoord.

Online shoppers schatten de risico’s van winkelen bij een onbekende webwinkel hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop, maar gedragen zich toch nauwelijks anders. Bij een bekende webshop checkt 43% van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55%. En dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.

Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Google het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Of check meldingen en aangiftes op de website van de politie. Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.

Deelnemende organisaties

De Fraudehelpdesk is het landelijk loket voor fraudemeldingen en een eerste advies bij (vragen over) oplichting. Op basis van de meldingen waarschuwt de Fraudehelpdesk anderen via hun website en (social) media met alerts en campagnes. In deze campagne, ondersteund door het ministerie van J&V, richten zij zich op iedereen vanaf 30 jaar via posts op social media.

De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goedwerkende markten voor mensen en bedrijven. De ACM treedt op als webshops zich niet aan de consumentenregels houden, bijvoorbeeld bij misleiding, en geeft voorlichting aan consumenten via ACM ConsuWijzer. In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder tot 18- tot 30-jarigen via social media, online advertenties, een radiospot en met digitale abri’s op stations en in winkelstraten. consuwijzer.nl/reviews-checken.

De Consumentenbond verzamelt meldingen, onderzoekt verkopers, voert actie tegen onbetrouwbare partijen en waarschuwt als je bij bepaalde webshops moet wegblijven. De Consumentenbond besteedt de komende tijd extra aandacht aan het onderwerp veilig online winkelen via social media, nieuwsbrieven, op hun website en in de Consumentengids.

Het Europees Consumenten Centrum is onderdeel van het Juridisch Loket. Het ECC geeft gratis juridisch advies over Europese consumentenrechten en staat consumenten bij die een probleem hebben met een (web)winkel in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk. In de campagne richt het ECC zich tot 18- tot 30-jarigen via sociale media en online advertenties.

De politie is onder andere belast met de opsporing van webwinkels waarbij aangevers het gevoel hebben opgelicht te zijn. Na analyse en onderzoek en haalt de politie malafide webwinkels offline, en deelt gegevens met financiële instellingen, om te voorkomen dat meerdere consumenten slachtoffer worden van oplichting en volgt onderzoek naar de verdachten.

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...