Online uitgaven consument naar 41% in 2027

consumenten ACM webshop

De online uitgaven van consumenten zijn in 2027 naar verwachting 41 procent. Dit blijkt uit onderzoek van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org.

Het verwachte online omzetaandeel steeg van 37% in 2025, naar 40% in 2026, tot de verwachte 41% in 2027. Met de grote hoeveelheid online aankopen van de afgelopen jaren in het achterhoofd, verwachten consumenten dat de verschuiving naar online de komende jaren blijft doorzetten.

De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is met name veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood. In coronatijd stegen bestedingen in deze sectoren al fors. Een op de tien consumenten geeft aan een voorkeur voor het online bestellen van voedingsproducten te hebben ontwikkeld tijdens de coronapandemie. Nog eens 21% denkt het komende jaar meer online voor Food/Nearfood uit te geven dan dat zij op dit moment doen. Voor Health & Beauty denkt 26% van de consumenten dat.

Smartphone

Uit het onderzoek blijkt verder dat 53% van de consumenten verwacht de helft of meer van hun online aankopen over vijf jaar via de smartphone te doen. Dit was vorig jaar nog gelijk aan 48%. 7% verwacht dat over vijf jaar alle online aankopen via de mobiel zal gaan.

De consument kijkt iets minder rooskleurig naar het winkelen via voice-assistenten dan vorig jaar. 39% van de consumenten geven aan dat zij over vijf jaar een groter deel van de online aankopen via voice-assistenten zullen verrichten, tegenover 51% vorig jaar. Dit ondanks dat het gebruik van verschillende voice-assistenten (zoals Google Assistant en Siri) wel is gestegen.

Nog steeds denkt meer dan de helft van de consumenten dat over vijf jaar nog maar enkele grote spelers per branche de dienst zullen uitmaken (61%). Daarnaast verwacht 58% dat de aankopen grotendeels via marketplaces zullen gaan.

Consument omarmt meer tech in winkels

Consumenten staan over het algemeen positief tegenover de technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. Maar er is nog ruimte voor verbetering als het gaat om het gebruik van technologie in winkels. den bijvoorbeeld aan schermen, en mobiele devices in winkels.

De helft van de consumenten zegt tevreden te zijn over het gebruik van technologie tijdens het afrekenproces. Maar slechts een derde zegt tevreden te zijn over hoe retailers technologie gebruiken om het keuzeproces in winkels makkelijker of sneller te maken. Er zijn ook kanttekeningen rond hoe retailers informatie van hun website beschikbaar stellen in winkels.

Van alle technologieën krijgt de digitale kassabon het best oordeel. Zeker 89% is positief over het gebruik hiervan in winkels. Driekwart van de consumenten denkt dat we de digitale kassabon over vijf jaar in vrijwel alle winkels gaan zien. Consumenten staan het meest negatief tegenover een onbemande winkel (39%). Zij hebben namelijk nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel. Dit komt omdat meer dan de helft van de consumenten nog behoefte heeft aan informatie of advies. Het persoonlijk contact met een medewerker draagt daarnaast het meest bij aan de relatie tussen een consument, merk of dienst.

Privacy belangrijk

Veertig procent van de consumenten geeft aan geen advertenties op basis van persoonlijke gegevens en gedrag te willen zien. Bij websites en nieuwsbrieven zijn consumenten iets minder uitgesproken. Ongeveer een derde van de consumenten geeft aan het niet fijn te vinden als de inhoud van nieuwsbrieven is afgestemd op de persoonlijke behoeften. Eeen even groot aantal vindt dit wel fijn. Bij websites ligt dit percentage op 27%.

Iets minder dan de helft van de consumenten vertrouwt erop dat online bedrijven correct met persoonlijke gegevens omgaan. Toch denkt 78% dat online bedrijven persoonlijke informatie van consumenten kunnen misbruiken. “Dit percentage is natuurlijk te hoog”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org. “Vertrouwen is voor onze sector van cruciaal belang. Met de doorontwikkeling van ons Thuiswinkel Waarborg-keurmerk en andere initiatieven zoals de ScamCheck en No More Leaks zetten we stappen naar een veiliger online klimaat.”

Duurzaamheid standaard in 2027

Duurzaamheid is voor 21% van de consumenten een doorslaggevende factor bij het aanschaffen van producten. Maar men let nog steeds op prijs bij de aanschaf van duurzame producten en minder op de aspecten waarin duurzaamheid een rol speelt (zoals materialen, land van herkomst, keurmerk, etc.).

Tegelijkertijd verwacht 73% van de Nederlandse consumenten dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar een standaard is waar elke winkel rekening mee houdt. “Thuiswinkel.org werkt momenteel aan een duurzaamheidskeurmerk, die we vormgeven met de gehele keten. Samen werken we aan een duurzamere wereld voor huidige en toekomstige generaties. Webwinkels doen er goed aan hun duurzaamheidinitiatieven te communiceren, want zo kunnen we samen de consument ook op weg helpen”, aldus Ten Ham.

Jongeren shoptpenover de grens

De helft van de consumenten koopt nu weleens een product in een buitenlandse webshop ondanks dat deze ook in Nederland verkrijgbaar is. Voor jongeren ligt dit percentage zelfs op 73%. De verwachting is dat cross-border e-commerce in de toekomst zal blijven groeien. Consumenten denken dat 12% van al hun online bestedingen over vijf jaar over de grens wordt uitgegeven. In 2021 was dat percentage nog negen procent.

Lees ook:
  • Bijna 5% Nederlandse webshops verdacht
  • Hoe digitalisering maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ondersteunt

Gerelateerde berichten...