Opkomst voice assistants heeft meer impact dan ontstaan webwinkels

online shop online omzet consumentenrechten

De opkomst van voice assistants gaat zorgen voor eenzelfde impact als de komst van internet dertig jaar geleden. Het gaat zelfs meer invloed hebben dan het ontstaan van webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Currence, ShoppingTomorrow en Thuiswinkel.org.

Hoewel de voice-ontwikkelingen in Nederland nog beperkt zijn, beginnen voice en digital assistants in grotere taalgebieden, zoals het Engels, een steeds belangrijkere rol in het leven van mensen te spelen. Consumenten raken onder andere in de Verenigde Staten al steeds meer gewend aan hyper-personalisatie. Ze zijn ook bereid om hun persoonlijke gegevens te delen voor een gepersonaliseerde experience.

In 2019 was de marktpenetratie van smarthome-apparaten in de VS 33,2%. De verwachting is dat dit groeit naar 53,9% in 2023. Verder blijkt dat 51% al voice assistants gebruikt in de auto, met name om muziek af te spelen en de route op te vragen. 57% van de Amerikanen gelooft dat het gebruik van smarthome-apparaten zo’n 30 minuten per dag scheelt.

Bestaande businessmodellen niet toereikend

Deze transitie naar echte individuele klantgerichtheid en data-gedrevenheid is volgens het rapport impactvoller dan de opkomst van e-commerce. De ongekende mogelijkheden die door artificial intelligence (AI), machine learning en alle andere technologische ontwikkelingen ontstaan, hebben namelijk grote invloed op alle bestaande businessmodellen en waardeketens. Deze mogelijkheden werken namelijk niet in de traditionele silostructuur en de klant- en data-intelligentie moeten echt centraal staan in het handelen.

Aan al die technologische innovaties zijn ook risico’s verbonden. Zo wordt op dit moment de markt van voice assistants gedomineerd door enkele grote spelers die niet alleen de eigenaar van de voice assistants zijn, maar tevens de leverancier van de onderliggende taalmodellen, spraaktoepassingen, AI en technologische infrastructuur die de hyper-persoonlijke interactie mogelijk maken. Zij sorteren daarmee voor op de individual age waarin de klantcommunicatie, gedreven door technologie en data intelligence, steeds individueler wordt.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X