Picnic gaat oude elektronica ophalen in Zwolle en Meppel

ict-afval afval berg schroot oude elektronica

Websuper Picnic haalt tussen 17 april en 7 mei afgedankte oude elektronica en elektrische apparaten op bij klanten in de omgeving van Zwolle en Meppel. Huishoudens in deze plaatsen kunnen bij de bezorging van de boodschappen bijvoorbeeld een föhn, koptelefoon, afstandsbediening of smartphone meegeven voor hergebruik of recycling. De online supermarkt werkt samen met Stichting OPEN.

In Nederland verdwijnen jaarlijks nog miljoenen elektrische en elektronische apparaten in de prullenbak. Of ze blijven ongebruikt in een kast of lade liggen. Zonder dat ze het weten hebben veel mensen nog elektronica ‘met waarde’ in huis. In kleine elektronische apparaten zitten namelijk materialen die gerecycled kunnen worden.

Laagdrempelige actie

Volgens medeoprichter van Picnic Michiel Muller past het ophalen van kleine oude oude elektronica en elektrische apparaten goed bij de duurzame missie van de online supermarkt. “Gezinnen hebben steeds meer elektronische apparaten die niet gebruikt worden, bijvoorbeeld omdat ze niet meer werken. Deze kunnen gerecycled worden. Aangezien we al aan de deur komen maken we het in de campagneweken extra makkelijk om afgedankte apparaten mee te nemen voor hergebruik. Huishoudens leveren al langer lege Nespresso-capsules en plastic tasjes in bij onze runners. Met deze laagdrempelige actie geven we nu ook elektrische apparaten een tweede leven.”

Jan Vlak, directeur van Stichting OPEN, van de Wecycle inleverpunten, stelt dat de hoeveelheid e-waste de afgelopen jaren sterk is gegroeid. “Onderzoek toont aan dat ruim acht op de tien Nederlanders bereid is om al hun elektrische afval netjes in te leveren voor recycling, mits dit gemakkelijk kan. Met deze actie gaan we kijken of het helpt om inleveren nóg makkelijker te maken.”

Teruggewonnen materialen als grondstof

Ongeveer honderdduizend huishoudens in de regio’s Zwolle en Meppel kunnen van 17 april tot en met 7 mei gebruikmaken van de meeneemservice van Picnic. Klanten hoeven de apparaten alleen schoon in een tasje te stoppen en mee te geven aan de bezorger. De ingeleverde apparatuur gaat vervolgens vanuit de hub naar een sorteercentrum. Daar wordt bepaald of de apparaten nog geschikt zijn voor hergebruik. Zo niet, dan worden de waardevolle materialen hergebruikt als grondstof.

Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...