Rabobank investeert in Nederlands e-commerce platform Expivi

rabobank

Rabobank en een groep private investeerders maken bekend € 3,2 mln. te investeren in Expivi. Met het geld gaat het Eindhovense bedrijf, dat e-commerce bedrijven in staat stelt hun producten in 3D te laten configureren en personaliseren, uitbreiden in het buitenland.

Koploper

Expivi is koploper in de internationale markt voor 3D product personalisatie voor webwinkels met internationale klanten als de multinationals Crocs, Strider en Kingspan. Het SaaS-platform maakt het voor fabrikanten en webwinkels mogelijk om producten op een eenvoudige manier in 3D en AR weer te geven, zowel op het web als mobiel. Hierdoor is het voor eindgebruikers mogelijk om producten in 360°-formaat te bekijken en realtime te veranderen van vorm, kleur en accessoires.

Mass customization

De software is direct gekoppeld aan het e-commerce- en supply chain-systeem van Expivi’s klanten. Zo wordt het voor eindgebruikers direct duidelijk wat eventuele wijzigingen in het product voor gevolgen hebben op de prijs of de levertijd. Hierdoor wordt het mogelijk om mass customization toe te passen. Daarbij wordt er alleen nog maar geproduceerd wat een consument heeft besteld. Mass customization wordt gezien als de opvolger van het Fordisme, waarbij massaal geproduceerde goederen de markt op worden geduwd. Bij mass customization wordt er alleen geproduceerd wat besteld is, dit levert een besparing op van grondstoffen, energie en afval.

Marktontwikkelingen

De opgehaalde groeifinanciering komt van de Rabobank en een groep privé investeerders, verbonden aan het Money Meets Ideas- programma, het informal investing platform van Rabobank in samenwerking met KplusV. Via dit platform worden startups met goede innovatie-ideeen in contact gebracht met de private investeerders. Het geld wordt ingezet voor de verdere internationale groei in de VS en Europa. Daarnaast wil Expivi haar platform volledig ‘headless’ maken en ‘self integrating’ met alle andere belangrijke bedrijfsmatige software van e-commerce tot productielijnen.

De marktontwikkelingen op het gebied van e-commerce, digital prototyping, virtual reality en 3D printing gaan razendsnel. Productpresentatie speelt een uiterst belangrijke rol bij het – al dan niet persoonlijk – online presenteren van producten. Een 3D productweergave zorgt ervoor dat deze beter begrepen en sneller verkocht worden.

Kapitaalinjectie

Babak M. Mirzaie, mede oprichter en CEO van Expivi: “Ik beschouw het als een groot compliment dat zo’n ervaren bedrijf als Rabobank en deze investeerders zo’n vertrouwen hebben in onze visie. De vraag naar het online presenteren van producten en objecten in 3D voor een gepersonaliseerde beleving, neemt wereldwijd alleen maar toe. Deze kapitaalinjectie stelt ons in staat om aan die groeiende vraag te voldoen en onze marktleiderspositie (inter-)nationaal verder te claimen.”

Unieke propositie

Michel Ziekman, start- en scale-up banker Rabobank: “Op basis van de in onze ogen unieke propositie en het groeipotentieel volgen we Expivi al langere tijd. We zijn dan ook verheugd dat we gezamenlijk met de bestaande en nieuwe aandeelhouders een substantiële investering kunnen faciliteren om de internationale groei en opschaling van Expivi verder te versnellen. Deze transactie is het resultaat van onze landelijke focus op start- en scale-ups in het algemeen en de Brainport-regio in het bijzonder.”

Gerelateerde berichten...

X