Telecombranche maakt het meest gebruik van AI

Nederlander

De telecombranche maakt het meest gebruik van AI. Maar liefst 35 procent van de bedrijven in deze sectoren pasten AI toe in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van linkbuildingbureau Equote, op basis van recent gepubliceerde CBS-data.

Vooral voor marketingdoeleinden blijkt kunstmatige intelligentie een gouden greep. Onder meer binnen telecombedrijven is ‘marketing of verkoop’ de meestgenoemde toepassing van AI. Equote, dat het onderzoek uitvoerde en zelf in de online marketingsector opereert, maakt ook dankbaar gebruik van de nieuwe technologie.

Mede-eigenaar Jaron Veldhuis: “Wij gebruiken AI bijvoorbeeld om onze linkbuilding database schoon te houden. Zo mailen we automatisch op vaste tijdstippen de meer dan 150 duizend publishers die bij ons aangesloten zijn of hun prijzen nog kloppen. AI scant de antwoorden op deze mails en classificeert mails op basis van wijzigingen. Dit scheelt ons rond de 100 tot 120 uur per maand aan verwerkingstijd.”

Bijna de helft grote bedrijven gebruikt AI

Met name de grotere bedrijven benutten de mogelijkheden van AI volop. Van de bedrijven met meer dan 500 medewerkers zet zelfs bijna de helft al kunstmatige intelligentie in. Het beveiligen van de ICT-systemen is daarbij het meest genoemde doel (26 procent). Ook middelgrote bedrijven noemen dit meestal als de voornaamste reden voor de inzet van AI. Kleinere bedrijven gebruiken AI daarentegen het vaakst voor marketing en verkoop of de boekhouding.

AI leeft vooral in de Randstad

Waar AI inmiddels dus breed toegepast wordt, is het niet in heel Nederland even populair.

Uit cijfers van Google Trends blijkt dat de animo voor het onderwerp ‘kunstmatige intelligentie’ vooral in de Randstad populair is. Volgens Veldhuis is daar een logische verklaring voor. “De grote techcorporates en telecombedrijven zijn hoofdzakelijk geconcentreerd in in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.”

Routinematige taken

Volgens mede-oprichter Veldhuis van Equote hoeven we niet bang te zijn dat AI binnen de kortste keren onze banen volledig overneemt. Het gaat volgens hem vooral om routinematige taken.

“In de IT-sector wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor het automatiseren van dagelijkse taken, zoals het updaten van systemen en het controleren van de netwerkstatus. Dit bespaart tijd en laat IT-medewerkers zich focussen op belangrijkere projecten. Verder zie je onder meer in de telecombranche dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van AI-chatbots, als ondersteuning van de klantenservice. Die kunnen snel en 24/7 vragen van klanten beantwoorden, wat de service verbetert en wachttijden vermindert”, aldus Veldhuis.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...