Thuiswinkel.org start Europees keurmerk webwinkels

consumenten ACM webshop

Thuiswinkel.org start met een nieuw internationaal keurmerk: Shopping Secure. Hiermee kunnen leden van het digital commerce-netwerk ook over de grens actief zijn. Ze moeten zich eerst wel  laten certificeren op basis van relevante Europese wetgeving.

Volgens het netwerk spelen ze met Shopping Secure in op een veelvoorkomende behoefte uit de internationale e-commercemarkt. Online retailers moeten daarvoor eerst een certificering krijgen.  ICTRecht voert het uit op basis van de Europese wet- en regelgeving.

Deze Europese juridisch toetsing is een aanvulling op de certificering die leden van Thuiswinkel.org doorlopen voor de Nederlandse markt. Webwinkels worden daarmee ook gescand op beveiligingslekken en doorlopen een financiële monitoring. Daarna zijn webwinkels zowel voor hun Nederlandse webshop als voor hun buitenlandse shop(s) gecertificeerd.

Klachtenbemiddeling

De certificering via Shopping Secure valt binnen de kaders en richtlijnen van koepelorganisatie Ecommerce Europe. Hiermee laten webwinkels zien dat ze  compliant zijn met Europese wet- en regelgeving. Daarnaast biedt hij internationale uitstraling en vergroot hij de afzetmarkt aangezien het keurmerk vertrouwen biedt aan klanten in andere landen. Dankzij een Engelstalig(e) landingspagina en certificaat weten consumenten en zakelijke klanten over de grens precies waar Shopping Secure voor staat en via de internationale klachtenbemiddeling krijgen zij de zekerheid die zij zoeken bij een internationale aankoop.

“Steeds meer Nederlandse online retailers breiden hun business over de grens uit”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hierbij krijgen zij te maken met extra uitdagingen, aangezien de afstand met de koper groter is, er een andere taal wordt gesproken en er andere wetten en regels gelden. Webwinkels die cross-border gaan, hebben dus behoefte aan meer internationale zekerheid. Daarom hebben wij speciaal voor deze bedrijven en de buitenlandse consumenten en zakelijke klanten dit internationale keurmerk ontwikkeld.
logo shopping secure logo shopping secure b2b”

Met het Shopping Secure-keurmerk weten online retailers volgens Jongen zeker dat hun buitenlandse webwinkel ook aan de belangrijkste geldende wetten in andere Europese landen voldoet. “Daarnaast stralen zij onder Europese klanten vertrouwen uit door het bijbehorende logo en certificaat te voeren. Klanten weten zo dat zij te maken hebben met een legitieme webshop en dat zij bij een onafhankelijke vereniging terechtkunnen met eventuele klachten en/of vragen. Hiermee is dit weer een volgende stap in de richting van een veiliger online internationaal (ver)kooplandschap.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...